Apothekers protest

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Oct 9 09:17:08 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

Gister moest ik bij mijn apotheek zijn, op de dag van het landelijk protest van apothekers tegen de prijsverlaging van medicijnen. Op de balie lag pontificaal een folder om te tekenen. Prima, allemaal, want ik denk dat het afknijpen van de marges voor apothekers nu wel erg ver is doorgeschoten. Wat onverlet laat dat D66-Borst destijds terecht een einde heeft gemaakt aan het toenmalige prijzenwalhalla, het poenscheppen der pillendraaiers.

Dat de dames en heren farmaceuten kennelijk weinig ervaring hebben met actie voeren, moge blijken uit de tekst van de folder. De defensieve kop: "Wij geven (om) zorg". En dan frasen als Üw apotheekteam is verantwoordelijk voor uw medicijnen", "Wij blijven graag advies over uw medicijnen geven", "uw medicijnen controleren","uw medicijnen direct meegeven", etc. En: "Dit wordt steeds moeilijk door de regels en besluiten van het ministerie van VWS en zorgverzekeraars". En als afsluiter: "Geef om zorg, steun onze actie!"

Ik was een beetje verbluft, want dat zorgen, controleren en distribueren is toch de grondtaak van apotheken. Totaal wordt verzwegen dat het om een geldkwestie gaat, de te geringe marge voor de apothekers zelf. Wat een blamage, denk je dan, want in het nieuws kwam dit wel prominent naar voren.

Of iets de tekst bedoeld als een soort indirecte chantage via het publiek? Wil de laatste apotheker binnen D66 opstaan en antwoorden?

Henk Vreekamp, Utrecht