Apothekers protest

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Fri Oct 9 09:28:05 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het probleem is volgens mij als volgt.

Begin jaren 90 vond de toenmalige staatssecretaris voor volksgezondheid,
Simons, dat apothekers eigenlijk meer moesten verdienen, maar ook dat
medicijnen veel te duur waren, in vergelijking met het buitenland. Hij gaf
daarom geen hogere vergoeding per recept, maar stimuleerde apothekers om
bonussen en kortingen te bedingen. Het was de bedoeling dat die deels in
handen van apothekers bleven, en voor een ander deel terugvloeiden naar de
budgetten voor de zorg.

Dat laatste is natuurlijk nooit gebeurd. De apothekers werden zeer
enthousiaste pillenhandelaren, die aan de voordeur nog steeds het (op zich
te lage) tarief voor zorg kregen, en aan de achterdeur heel veel geld
verdienden in een handjeklap met de farmaceutische industrie.

Apothekers hebben heel lang succesvol voorkomen dat de overheid die bonussen
en kortingen echt kon afromen, via gedraai, gedreig, en geprocedeer.

Wat de overheid nooit lukte is de zorgverzekeraars, Roger van Boxtel
(Menzis) voorop, twee jaar geleden wel gelukt. In samenwerking met Ab Klink
zorgde het inkoopbeleid (marktwerking) van verzekeraars ervoor dat
apothekers normaal gesproken alleen nog de generieke variant van medicijnen
mochten leveren, en dat bovendien de inkoop van die medicijnen ook daar
gebeurde waar dat het gunstigst kon - dus in India, als daar de pillen goed
en goedkoop zijn.

Nu zijn de apothekers dus eindelijk hun bonussen en kortingen kwijt, ten
gunste van ons allemaal, maar nu komen ze terug op hun oorspronkelijke wens
(van 17 jaar geleden) om een hogere vergoeding per recept te krijgen. Zit op
zich wel wat in, maar er zijn wel miljarden in eigen zak verdwenen in de
tussenliggende jaren.

En volgens Klink's berekeningen van dit moment komen apothekers gemiddeld
gesproken niet in de problemen.
Dus heel veel medelijden hoeven we geloof ik niet te hebben. Hooguit met
jonge apothekers die hun zaak hebben overgenomen in de gouden tijden en daar
dus (noodgedwongen) veel te hoge prijzen voor hebben betaald.
Groeten,
Bert, uw pillendraaier.

Op 9 oktober 2009 09:17 schreef Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl> het
volgende: