Hoe vorming het onderwijs beheersen gaat

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Mar 25 09:01:04 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 24 maart 2009 18:29 heeft  <ceesbink at xs4all.nl> het volgende geschreven:
> [...]
> van de lezing is gedaan ;)
>
> Consequently experts had a real incentive to inflate and complicate the
> significance of the issue of a child's well being  and to introduce it
> into the domain of formal education. In a sense the claim that experts
> could understand better than any one else the problems facing children
> endowed them with authority.
>
> is vertaald met:
> Deskundigen neigen er snel toe kwesties over het welzijn van het kind te
> overdrijven.
>
> Lijkt me een beetje veel kort 'door de bocht',

Nee, dat lijkt me niet. Kijk: hoe men in dit land probeert achter de
voordeur de problemen op te lossen, kijk: hoe de ´kinderbescherming´
(dit verziekte woord alleen al) er niet voor de kinderen is maar voor
het belang van het bureaucratisch instrumentarium, kijk: hoe dolblij
van Bijsterveldt is als ze (eerste crisis)ontslagenen kan winnen voor
het onderwijs (alsof het onderwijs gebrek heeft aan nog meer die geen
kwaliteit -meer- in huis hebben),  zo ook het huiselijk geweld.

Het belang van hulpverlenen ligt niet langer bij de hulpbehoevenden
maar bij de hulpverleneners (lees: overheid en haar vazallen). Vandaar
campages die anderen aan moet zetten zelfs als er maar sprake is van
een vermoeden van kindermishandeling.

Zo houden straks hele buurten en gezinnen elkaar in spannning en
´vechten´ zo over de ruggen van kinderen hun buren ruzies uit. Komen
gezinnen onder voortdurende stress te staan om niet door een of andere
malloot aangegeven te worden, onder het voortdurende gevaar dat je
kind(eren) uit huis geplaatst zal worden door (meestal) een of andere
domme trut van de kinderbescherming. Je weet wel: het
gebureaucratiseerde instituut, dat er zogenaamd is om het belang van
het kind te beschermen, NIET !!

Kijk en let vooral op hoe het belang van het kind zelf steeds verder
naar achteren/de achtergrond verschuift. (één essentie)

In ons totaal verziekte onderwijssysteem is vooral het kind/de
jeugd/de jongere de dupe.

> maar veel plezieriger voor de 'experts' ;)

Die overdrijven, maar vooral wijzigen het bestaande, terwijl dat nu
juist niet zou moeten. Juist dat verschuiven van het bestaande zorgt
(ongemerkt) voor het verschuiven van de normen.

De manier om het paternalisme gestalte te geven, maar waarbij de echte
´slachtoffers´ geen poot meer hebben om op te staan.

> Wat zou de 'crux' van de lezing zijn, en wat de essentie?

De essentie is: het kind zelf en diens belang weer centraal stellen,
en open houden, en niet louter die van de omgeving, zoals de overheid,
de school, de klas,  ...

De crux zal zijn, geen verschuivingen (meer) toe te staan die eerder
in het belang zijn van anderen, dan die van het kind zelf.

Opvoeding is iets anders dan africhten ...

Henk Elegeert