Hoe vorming het onderwijs beheersen gaat

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Mar 25 09:24:22 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 25 maart 2009 09:01 heeft Henk Elegeert <hmje at home.nl> het volgende
geschreven:

Neen. Hier heb je zo´n voorbeeld, Cees:

"
Opvoedingscontracten voor Rotterdamse ouders

25.03.09
Als het aan de Rotterdamse wethouder Leonard Geluk ligt, ondertekenen
scholen en ouders vanaf komend schooljaar een contract over de
opvoeding van een kind. Geluk stelt dat op die manier scholen en
ouders elkaar beter kunnen aanspreken op de verantwoordelijkheden.

Concrete afspraken
Aanspreken heeft pas zin als duidelijk is wat ouders en school van
elkaar mogen verwachten. Daarvoor moeten concrete afspraken worden
gemaakt, zo staat in een brief van Geluk (Onderwijs, Jeugd en Gezin)
aan de gemeenteraad.

Nederlands spreken
Geluk denkt in het contract te kunnen vastleggen dat ouders op school
onderling Nederlands spreken, dat kinderen Nederlandse
televisieprogramma's kijken of gezonde traktaties krijgen.

'Slappe hap'
In totaal heeft Geluk negen actiepunten opgesteld om de opvoeding te
verbeteren. Het contract is er daar een van. Die zijn tot stand
gekomen na een reeks van opvoedingsdebatten in Rotterdam tussen ouders
en mensen uit het vak als docenten en jeugdwerkers. Het doel was om
opvoeding en de problemen die daaruit voortvloeien meer bespreekbaar
te maken. Oppositiepartij Leefbaar Rotterdam noemde de debatten al
eens 'slappe hap'.

Lespakket 'ontbijten'
Geluk wil de debatten echter een vervolg geven. Ook is er een
lespakket 'ontbijten thuis' en een kinderrechtenspel.
"

Precies, en let op: het ´kinderrechtenspel´ !! Een speeltje, meer is
het niet, aldus de CDA hufter!! Hij onttrekt zich werkelijk aan alles
wat de Rechten van het Kind behelsen. Hij ontneemt hen zelfs nog het
vooruitzicht die ooit ook maar gerealiseerd te krijgen. Het is vlgns
hem immers maar een spel.

Henk Elegeert