Crisismaatregelen: Symptoom of Middel ?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Mar 2 14:16:45 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ernest Mandel schreef:
> Welnee, Sneevliet was ook een revolutionair met zijn RSAP en zat
> gewoon in het parlement.
Zulks is een contradiction in terminis: je kan niet én in het Parlement
zitten én een Revolutionair zijn. Hij was dus een reformist, en dat is
iets héél anders. Overigens was de RSAP een Amsterdamse aangelegenheid,
alleen maar verdoolde intellectuelen, nauweloijks arbeiders.
Daarbij: na zijn POUM-sympathieén was Sneevliet trouwens geen vriendje
meer van onze Léon. Dikke meningsverschillen.

> Het valt me op dat je vaak terugvalt in stereotypes, halve waarheden
> en ronduit laster. Hoe vaak heb jij het wel niet gehad over Althusser?
> Die moet toch wel een indruk op je gemaakt hebben daar in Parijs.

 Zekers, ik heb de man van nabij meegemaakt. En ook zijn stalinistische
parteigenosse, zoals Etienne Balibar. Ook zag ik hoe Nederlandse dwepers
aan de poort van de ENS klopten om hun stainistische meester te
bezoeken. Onder hen was Paul Scheffer, u welbekend. Daar wordt hij nu
niet graag meer aan herinnerd.
En nee, het zijn geen stereotypen, het is de gruwelijke werkelijkheid.
Kijk hoe Stalin op de POUM leden heeft gejaagd en ze een voor een heeft
gemartreld en vermoord, zoals Andres Nin. Alleen maar moord en doodslag
bij de Revolutionairen. Bloedige tiepjes, dat zijn het.