Crisismaatregelen: Symptoom of Middel ?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Mar 1 16:39:25 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Alexandra Lvovna schreef:
> Aan wat voor (clowneske) maatregelen zit je te denken? Die tijdbom op
> zich is niet zo erg: revoluties zijn de motor van de geschiedenis.

Nee, revoluties zijn een archaische vertaling van de wèrkelijke motor
van de geschiedenis: dialectiek. Het spanningsveld tussen tegenpolen, en
het gebruikmaken van die spanning om ontwikkelingen de dynamiseren.
Concreet: een goed gesprek is energieker en duurzamer qua oplossing dan
een botsing (wat een Revolutie in wezen is). De Revioluties die u,
jongedame, voor ogen hebt is destructief, leidt tot menselijk leed, tot
slachtpartijen en meachtswellust. Elke Revolutie, ik zeg élke Revolutie
in de menselijke geschiedenis heeft daartoe geleid. Van Stalin tot Pol
Pot, van Khomeiny tot Bush.

> Het falen van de oppositie van D66 tegen Wilders is mede de oorzaak
> dat de PVV zo kan stijgen in peilingen. Pechtold is veels te slap.
> Wilders moet met harde hand aangepakt worden, niet met bourgeois
> prietpraat.

Wilders heeft alle bestaansrecht. Ook al verkondigt hij politieke
pornografie. Een stevige oppositie tegen Wilders, niet uit electorale
overwegingen (zoals D66 doet), maar uit overtuiging is doeltreffend.
Wilders verwoordt een zorg van een zéér brede laag van de bevolking.
Anders was hij nu niet de grootste. het is de kunst die zorg serieus te
nemen, goed te verwoorden, en een politieke, lees beleidmatige vertaling
te geven die mensen herkennen. Een mechanische anti-Wilders politiek is
niet alleen dom, het leidt tot voeding van Wilders. En dat zien we nu.

> Eens, D66 is geen alternatief. Het anti-crisisbeleid van van Meeteren
> ook niet, want dat is een lege huls. Ik heb nog geen enkele concrete
> maatregel gehoord van je.

Op micro-niveau ben ik hard bezig. Dat is mijn bescheiden bijdrage.
Verder heb ik weken geleden reeds mijn gedachten laten gaan over een
breed samengesteld crisiteam dat integrale maatregelen neemt tegen de
crisi. Een Deltaplan-Crisbestrijdingsteam. C-Team, zogezegd.
Uiteraard zit ik die graag voor. Ben alleen bang dat ik de benoeming
niet rond krijg haha.

> Commissie Davids is niet onafhankelijk en neutraal.
Wel onafhankelijk, en lijkt me partijpolitiek neutraal.
Maar goed, je kan er ook een kleinburgerlijke ideologische machtsgreep
in zien van een heersende intellectuele klasse tegen het proletariaat,
zodat via ideologische en repressieve staatspapparaten de klassenstrijd
in de bovenbouw  gevoerd wordt tegen het ideologische (bovenbouw) en
sociaal-economische (onderbouw) proletariaat.
Maar daar krijg ik hoofdpijn van.
Goedemiddag, kamaradsky.