Crisismaatregelen: Symptoom of Middel ?

Charles Cornell aorta at HOME.NL
Sun Mar 1 15:52:03 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Hier kan ik me bij aansluiten. Europa wordt, als we geen drastische
>  maatregelen nemen, een kruitvat, een tikkende en uiteindelijk uit
> elkaar spattende tijdbom.

Aan wat voor (clowneske) maatregelen zit je te denken? Die tijdbom op
zich is niet zo erg: revoluties zijn de motor van de geschiedenis.

> Nationalisme, xenofobie, zelfzuchtigheid, het eigen bloed en volk
> eerst, het kan weer als vanouds de oorlog van allen tegen allen
> worden, met een repressieve diktatuur als resultaat. Nu is het
> haha, wat een onzin (de naam clown zal weer langs komen fietsen),
> maar dat is een symptoom van de ziekte. Ontkenning.

Als rechts groeit dan onstaat er vanzelf ook ruimte voor links. Kijk
maar naar de nieuwe antikapitalistische partij in Frankrijk.

> Men rekent zich op korte termijn rijk. Neem de politieke
> verhoudingen: Wilders sinds vandaag bij Maurice de grootste van
> Nederland, en D66 als contrapunt op19 zetels. Ik neem aan dat de
> flessen champagne ontkurkt zullen worden bij de vrinden van Wilders
> en Pechtold, maar het symptoom is alarmerend: de PVV is en als
> nationalistische xenofobe partij de gangmaker, en Pechtold surft
> mee als anti-gangmaker (niet beseffend dat zijn bestaansrecht
> diezelfde gang is: zonder Wilders geen Pechtold...).

Het falen van de oppositie van D66 tegen Wilders is mede de oorzaak
dat de PVV zo kan stijgen in peilingen. Pechtold is veels te slap.
Wilders moet met harde hand aangepakt worden, niet met bourgeois
prietpraat.

> D66 is geen alternatief in deze tijd. Teveel ambtenaren en
> bestuurders, teveel rechters en advocaten, teveel accountants en
> conslultants zijn lid van de partij en zullen de koers nooit op een
>  drastische recessie-maatregelen-koers sturen. Daarvoor is hun
> eigenbelang te groot om de koers te houden zoals die is: een
> neo-linksig liberalisme dat wel wil nadenken over verhoging van
> AOW-leeftijd en versoepeling van het onstlagrecht (klassieke
> neo-liberale thema's), maar niet in integraal anti-crisisbeleid
> waarbij het roer vierkant om moet.

Eens, D66 is geen alternatief. Het anti-crisisbeleid van van Meeteren
ook niet, want dat is een lege huls. Ik heb nog geen enkele concrete
maatregel gehoord van je.

> [...]
> de Bühne schitterende partijen geweest die het onderzoek hebben
> afgedwongen, nee, het was het BURGERinitiatief Openheid over Irak
> dat de pers heeft gealerteerd, de politici heeft wakker geschud, de
>  burger heeft gemobiliseerd en uiteindelijk de agenda heeft
> opengebroken voor Irak. Dat een commissie Davids een onverholen
> minachting heeft voor politieke invloed op zijn commissie moge
> boekdelen spreken: de politiek heeft dit onderwerp zo volledig
> verziekt, zo verpartij-politiekt, dat alleen onafhankelijke,
> politiek neutrale wetenschappers nog enig vertrouwen kunnen

Commissie Davids is niet onafhankelijk en neutraal.