Correctie: Wilders en D66

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Jan 26 22:06:00 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks schreef:

>  Het eerste klinkt prachtig - maar het mag geen argument zijn om iemand
>  te vervolgen. Het OM mag alleen iemand vervolgen indien het OM meent
>  dat iemand een *strafbaar feit* heeft begaan.

Sterker nog: er moet een vermoeden van schuld zijn, een reéle
verdenking. Dus het OM meent, door vervolging in te zetten, dat de
mening dat de Koran te vergelijken is met mein Kampf (een mening,
herhaal ik), een verdachte uitspraak is.
Zo'n verdenking, gericht op een *mening* , is ziek. Want een mening kan
nooit en te nimmer strafbbaar zijn. Die Gedanken sind frei. En D66
schaatst ook in dezen (los van Irak) een scheve schaats.

> In het onderhavige geval
>  is het OM dit *niet* van mening; men gaat thans louter vervolgen omdat
>  *anderen* dit menen. Da's niet alleen oneigenlijk, hier begaat de Staat
>  willens en wetens een *misdrijf* jegens een onschuldig burger.

Nou, een misdrijf is dit niet, want nergens staat in het wb van
Strafrecht dat vervolgen een misdrijf kan zijn. Wel wordt een ambts-fout
gemaakt. Hoewel art. 12 ingezet mag worden (gebeurde ook bij Jomanda,
remember, waarbij o.a. mijn broer art. 12 inriep. Ook hier is het OM op
rekest gaan vervolgen na een eerder sepot).

> (knip)
>  Bij verdere radicalisering is overduidelijk niemand gebaat.
>  D66 zou schande behoren te spreken over de vervolging van Wilders.
>  Vandaag is het Wilders, morgen is het Pechtold.

Neen, Pechtold is te glad. Die weet exact wat hij moet zeggen en noet
moet zeggen. Je kan hem nooit op iets radicaals,  inpolulairs of
principieels betrappen, wel op makkelijke hits. Nee, D66 gaat  gouden
jaren tegemoet. Lege en oppervlakkige jaren, nietzeggende jaren, maar
voor vele bestuurders en politci in den dop gouden jaren. Dat wil men nu
eenmaal. Ik gun het hen van harte.