Laten we deze dag vieren, 20 januari is bevrijdingsdag

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Jan 20 23:42:54 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 20 januari 2009 22:19 heeft Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl>
het volgende geschreven:

> Enfin, Boris ken ik kwamen er niet uit. Zodat we het gesprek maar
> beëindigden. Mijn vraag aan jou (jullie) is: is het nu zo belachelijk van me
> dat ik stel dat meedoen in/aan een kabinet (coalitie) dat de oorlog steunt,
> ook indirecte steun aan dat besluit betekent?

Niks indirect !! Directe steun, hoe wil je dat anders uitleggen? Je
geeft geen steun aan een oorlog. PUNT !!! Elke steun - in welke vorm
ook - is een directe steun !!  Nereland was geen passant bij het
misdrijf dat daar plaats vond, Nee, het is/was medeplichtig,
staat/stond als het ware op de uitkijk om het misdrijf -zonder
inmenging - plaats te kunnen laten vinden!!!

Bovendien een oorlog die al vanaf het begin af aan rammelde. Welke
oorlog niet, overigens?!!!
Dood en verderf, en nog jarenlange ellende zullen de Irakezen hebben
te ondergaan van een dergelijke oorlog. Het Westen heeft er in ons
aller naam een beschamende vertoning van gemaakt.  Guantnamo Bay, Abu
Ghriab, en andere zaken zijn zelfs de meest kotsmisselijke in het
naoorlogse tijdperk, en geen enkele verzachtende omstandigheid, nee
erger, men had moeten weten dat zoiets niet kon !! WO I en WO II

Aan NIEMAND, maar dan ook WERKELIJK NIEMAND heb ik uit kunnen leggen
waarom mijn stem op D66 misbruikt is gaan worden voor deelname in een
kabinet dat *wel* oorlog wilde.
Groen en Geel heb ik mij geergerd aan dat misbruik dat door D66 van
mijn stem heeft gemaakt. Dat domme geleuter van Boris vd Ham maakt het
daar bepaald niet veel beter op.

"Papa, waarom doet jouw D66 mee aan die oorlogen?", heb ik niet/nooit
uit kunnen leggen.

Wel dat je ertegen moet zijn omwille van de nagedachtenis aan hen die
gevochten hebben om die/(jouw/mijn) vrijheid. Jonge mannen vaak, die
hun vriendinnetje thuis achter hebben moeten laten, en die velen nooit
terug hebben gezien. En, dat je die vrijheid niet valselijk als
argument mag gaan gebruiken om anderen opnieuw tot slachtoffer te
maken!!

>  D66 heeft in die jaren als
> kabinets-partij nooit een "onaavaardbaar" of zoiets laten horen.

Hein, ze hadden gewoon moeten weigeren. Dat was een statement geweest,
en men had ook toen al de besluitvorming op kunnen eisen. Men had toen
al geweten wat een oetlul die Balkenende was, en op basis daarvan
verdere deelname kunnen overwegen.

> Het
> ondewerp was iets voor de fractie, maar de bewindsmensen (waaronder
> Pechtold) zwegen.

Dat kan dus niet. D66 heeft niet het vermogen werkelijk voor haar
achterban op te komen. De gevolgen van die oorlogen zijn nog steeds
niet geheel helder, maar de deelname in de afbreuk van een
fatsoenlijke maatschappij door D66 is duidelijk.

> En wie zwijgt......

Ik heb nooit gezwegen, Hein!! Getwijfelt, me Groen en Geel geërgerd,
maar nooit gezwegen. Mij de schaamte over D66 moeten laten
welgevallen, maar nooit gezwegen, Hein. Er is ook niet zoiets als een
oorlog die je kunt winnen. Zij die anders beweren weten niet wat een
oorlog is en betekent. Maken ook geen ordentelijke afweging. Enfin,
kijk naar Balkenende´s gereutel ...

Er moet nu ook maar een Parlementair onderzoek (TK) komen al was het
maar om Balkenende te laten weten; dat wie niet meewerkt - en dat bij
herhaling - het dan ook maar moet weten/voelen/ervaren !! De
Nederlandse bevolking wil dat onderzoek, en al veel langer!!

Ik heb overigens geen hoog gespannen verwachtingen over de motieven
die zullen worden aangedragen om aan deze oorlog mee te gaan doen. Het
zullen geen hoogstandjes vormen, let maar op, maar veel eerder om je
dood te schamen. Kan er nog wel bij, we hebben al, alle nodeloos dode
Irakezen, Guantanamo Bay, Abu Graib ... en daar moet de ´geschiedenis´
gunstig over gaan oordelen? Ten koste van welk leed ? Waar moeten de
Irakezen heen dan? Oh, die zijn ´bevrijdt´ en moeten voortaan hun
waffel houden over de misstanden hen aangedaan en/of die hebben
plaatsgevonden?

> Graag jou opinie. (Morgenochtend belt BNR, en ik hecht eraan ook de mening
> van anderen te horen voordat ik ga tetteren).

Bij dezes ... en ben nog steeds niet toe aan mijn glaasje prikkelwijn ...

Laat Nederland maar weten dat er vooralsnog geen enkele reden is om
trots te zijn op dit land. We weten immers nog steeds niet eens waarom
we deel hebben genomen, en een onderzoek daartoe wordt tot nog toe in
de weg gestaan door een misselijke dictator in dit eigen
(democratische, zeggen ze) land.

Henk Elegeert