Laten we deze dag vieren, 20 januari is bevrijdingsdag

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Jan 20 22:19:09 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo Ernst, die grens heb ik in 2007 verkend, aan de Canadese kant. Heb
kilometers langs die grens gereden, en naar de overkant gestaard, en
gedacht: daar zit een een misdadigersbende in de regering.

Werd overigens vanmiddag door Boris van der Ham gebeld die pissig was
dat ik Pechtold ervan beticht heb (in het Parool) dat hij ooit vóór de
inval was, door deel te nemen aan de kabineten Balkenende. Dat zag ik
helemaal fout. Pechtold en D66 zijn altijd fel tegen die oorlog geweest,
zei hij. Dat moest toch duidelijk zijn.
Maar als je fel tegen een oorlog bent, waarom ga je dan in een coalitie
zitten die vóór die oorlog is? Ja, zegt hij, omdat die deal al in
Balkenende I is gesloten. Die is niet terug te draaien, zo zit dat
staatsrechtelijk, zei Boris. Welnee, stel ik: die deal valt wel degelijk
terug te draaien. Je kan toch eenvoudigweg zeggen, nij d nieuw
formatiegesprekken, of bij het paasaccoord,  dat die politieke steun
wegvalt, en wel om deze (a,b,c) redenenen.
Enfin, Boris ken ik kwamen er niet uit. Zodat we het gesprek maar
beëindigden. Mijn vraag aan jou (jullie) is: is het nu zo belachelijk
van me dat ik stel dat meedoen in/aan een kabinet (coalitie) dat de
oorlog steunt, ook indirecte steun aan dat besluit betekent? D66 heeft
in die jaren als kabinets-partij nooit een "onaavaardbaar" of zoiets
laten horen. Het ondewerp was iets voor de fractie, maar de
bewindsmensen (waaronder Pechtold) zwegen.
En wie zwijgt......
Graag jou opinie. (Morgenochtend belt BNR, en ik hecht eraan ook de
mening van anderen te horen voordat ik ga tetteren). Groet, Hein