De godenwedstrijd van Asterix en Obelix

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Jan 8 17:56:04 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De uitgebreide test i.o.v. Caesar met 12 onmenselijke opdrachten /
beproevingen waarmee Obelix en Asterix moeten bewijzen dat zij eigenlijk
tot de onoverwinnelijke goden behoren staat in:

Uderzo, Goscinny
Asterix verovert Rome. Brussel: Dargaud Benelux & Haarlem: Oberon, s.a.
[1979]. 30 p.

Ik denk dat het een speciale editie was. Het jaartal haal ik van de insert,
een bestelkaart om aan een wedstrijd mee te doen voor 1 november '79.

De beproevingen staan op naam van de god Hercules. Na het bizarre succes
van het duo treedt Caesar af en gaat hij rentenieren/tuinieren.

Boeiend en leerzaam vond ik vooral de passage waarin het duo een vergunning
moet ophalen in 'Het huis Dat gek Maakt', het verzamelkantoor van Rome met
alle bureaucraten op een hoop. Iedere burger wordt daar letterlijk van het
kastje naar de muur gestuurd. Intuitief vindt Asterix de oplossing: vraag
iets onbestaanbaars waardoor alle bureaucraten zelf gek worden waardoor de
hoogste ambtenaar wordt gedwongen gauw het document te leveren om verdere
interne chaos te voorkomen. In gewijzigde vorm is deze tactiek nog immer
toepasbaar, zeker tegen het aanstormend bestuurlijk talent dat D66 vaak
teistert...

Leerzame hocuspocus. En in kleur, dus Marc Fluks kan over alle kleuren
filosoferen.

Henk Vreekamp, Utrecht