Intifada, intifada, Palestina vrij!

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Jan 8 18:28:55 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hmm,

Mij lijkt de keuze voor een partij niet zo makkelijk, een keuze tussen
racistische fundamentalisten van Hamas en een rechtse en mensverachtende
regering van Israel. En als je het alleen op de 'humanistische' toer gooit
(aantallen slachtoffers) dan heerst er natuurlijk disproportioneel geweld
aan twee zijden, want naast de fysiek gewonden en doden die makkelijk zijn
te filmen is er natuurlijk ook de psychisch geweld en psychiatrische druk
op beide landen. Kortom, ouderwets positivisme in waarneming leidt tot een
zinloze mening.

Ik kom mede tot dit laatste omdat onze pro-Palestijnse broeders en zusters
hier te lande voorzover ik heb gelezen nog geen praktische stap voorwaarts
hebben voorgesteld. Ik herinner me die aanlegpier die is platgegooid
waardoor alle Gaza-export en import onmogelijk werd. Deze infrastructuur
werd betaald door Nederland (misschien wel zelfs gebouwd?). Wat let ons dat
Nederland die pier weer hersteld onder bewaking van de marine, zoals de
aflossing van de patrouille rond de Somalische kaperskust. Dat kan dan
gelijktijdig met een bijdrage aan het herstel van de schade die aan
Israelische kant wordt geleden.

't Is maar een idee dat ik bij onze fanaten mis. Misschien wel een idee
voor de fractie? Handen uit de mouwen in plaats van al dat welles nietes
gebler dat het conflict zo saai, voorspelbaar maakt.

hv,u
------