Wildermania

Mon Feb 16 17:18:22 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>,
>Ik vind het jammer dat er op vele punten een weinig zinvol debat met jou te
>voeren valt sinds je skepticisme is gedevalueerd tot neo-esoterie.

 Op zich is het wel goed dat je dit zegt.

 Ik ben zelf altijd in alle opzichten skepticus geweest.

 Probleem met skeptici is dat als men de bewering van gelovigen (of in het
 onderhavige geval: van Gele holisten/nihilisten) poogt te weerleggen men
 daaronder automatisch de *materiele betekenis* ervan verstaat.
 Voorbeeldje: de holist zegt iets over zeespiegelstijgingen en de skepticus
 produceert een rekensom waaruit blijkt dat het beweerde onmogelijk juist
 kan zijn.

 Als men beseft dat het de holist louter te doen is om de *Hermetische
 betekenis* van het beweerde, dan is noch de *materiele betekenis*, noch de
 weerlegging daarvan terzake. Het gaat erom om de Hermetische betekenis te
 doorgronden en daartoe moet men *zelf* dergelijke betekenissen kunnen zien.

 Als materialist heb ik deze fout ook steeds gemaakt (ik heb in mijn naievi-
 teit zowaar BvdH gewezen op wetenschappelijke fouten in zijn Paaseiland-
 site). Als een holist komt aanzetten met windmolens, ging ik uitrekenen
 welk vermogen zo'n molen maximaal kan leveren en daarmee was wat mij betreft
 de kous af.
 Nu realiseer ik mij dat de ander het over *heel iets anders heeft* en als
 skepticus dien ik slechts Mercurius te ontmaskeren. Ik moet het Hermetische
 verband (Hermeneus) zien tussen de materiele betekenis en de Hermetische
 betekenis. Meer niet. En dat is een stompzinnig trucje, zo kinderlijk als
 ik weet niet wat.

 Enfin, dit probeer ik nu.

 Marc Fluks, Amsterdam