Wat betekent '1984' ?

Antid Oto aorta at HOME.NL
Mon Dec 28 13:43:21 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> In het boek denkt de hoofdpersoon dat het misschien april 1984 is
> maar dit is de enige referentie naar het jaartal. Voornoemde
> gedachte is overigens onjuist want hij wordt 30 jaar achtereen
> (meen ik) in het boek *gemarteld/gehersenspoeld* en is daardoor elk
>  gevoel voor tijd kwijt. Het maakt ook niet uit welk jaartal het is
>  want de essentie van het boek is nu juist *dat er nooit iets
> verandert*.

Jawel, ook in een dystopie verandert er voortdurend iets.

> Om de een of andere reden wil jij hier niet aan. De meeste mensen
> kunnen geen Hermetische betekenissen zien en menen dat datgene dat
> zich in hun hoofd afspeelt de werkelijkheid zij.

In wakende toestand kun je geen hermetische betekenissen zien, dat kan
in mogelijk alleen in een droom.

> Probleem is evenwel dat er naast de materiele werkelijkheid nog een
>  andere bestaat en dat we daarmee worden gemanipuleerd.

Vanwaar dit Descartistisch dualisme? Als je jezelf materialist noemt
dan lijkt mij het bestaan van een hermetische werkelijkheid toch
conflicterend.

> De meesten van ons hebben zelfs nog *nooit* de werkelijkheid gezien
>  omdat ze vanaf hun babytijd tot van- daag zijn gehersenspoeld.
> Dagelijks trekken er honderden zaken aan ons oog voorbij die ons
> moeten misleiden. We zien ze echter niet omdat we niet weten hoe we
>  daarbij moeten kijken.

Kijken is neuronaal hard-wired. Interpreteren daar gaat het om.
Jij maakt interpretatiefouten.

> Toch is dit heel simpel: in de materiele wereld kan men louter naar
>  het 'hoe' der dingen vragen en in de Hermetische wereld louter
> naar het 'waarom'. De brug tussen beide is het 'wie' of 'wat':

Met dit hermetisch dualisme kan ik niet instemmen.

> Mercurius en doorgaans is de Hermetische betekenis het
> *tegenovergestelde* van de materiele betekenis. Dit is de reden
> waarom het steeds weer opnieuw mis gaat en waarom Herakles (de
> Mensheid) van het Orakel van Apollo in Delphi de opdracht kreeg
> zijn Werken te verrichten. Apollo staat immers voor die verborgen
> betekenis.
>
> Zelf ben ik als materialist de dans aardig ontsprongen: ik zag wel
>  dat opvallend veel dingen in onze wereld verzonnen waren maar niet
>  waarom ze dat werden. Nu zie ik dat wel.

Je draait je een rad voor je ogen met die hermetische werkelijkheid
van je.

> Jij verlangt in jouw kritiek *dat het ergens over gaat* - maar dit
>  is nu juist onmogelijk: de meeste dingen zijn een illusie - ze
> bestaan in het geheel niet. Ze zijn voor ons *bedacht*. Dit is het
>  nihilisme dat onze wereld teistert.

Je draait je een rad voor je ogen met die hermetische werkelijkheid
van je.

> Dat datgene dat ik opschrijf raar is, weet ik zelf ook wel (daarom
> schrijf ik het immers op). Maar wat nog raarder zij: het is nog
> waar ook.

Dit beroep op de waarheid zal je toch moeten onderbouwen.