Garmanbozia: Wat betekent '1984' ?

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Dec 28 13:02:27 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 28 december 2009 12:18 heeft Antid Oto <aorta at home.nl> het volgende
geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Prof. Fluks, 1984 heeft op zich geen hermetische betekenis. Orwell
> schreef het in 1949 en had dus het toekomstig jaar 1984 in het oog.
> Dus jammer van al die moeite om mythologische en astrologische onzin
> er bij te slepen.
> Hermetische betekenissen kun je niet zien, je kunt er alleen naar
> raden en dan nog zit je 99% van de keren de finaal mis.

Kortom: 99% kans dat je er langs zit te lullen? :)) Podicht
(Hermetisch afgesloten) zit het in geen geval.

"
Hermes is een van de oudste wijzen der mensheid, bron van universele
kennis. Dit unieke boek geeft de overdracht van deze hermetische
wijsheid door de eeuwen heen weer. De auteur volgt de mega-wijze in
zijn manifestatie als Egyptische Thot, als Griekse Hermes en Arabische
Idris. Hij beschrijft deze Trismegistus voorts als de indrukwekkende
magische filosoof van de Renaissance, als mythische gestalte bij
rozenkruis en vrijmetselarij en als alchemische Mercurius bij Carl
Gustav Jung. Met het in kaart brengen van de integrale hermetische
traditie vouwt zich het oude weten als een bloem open. In Hermes komen
alle lijnen samen: Egyptische oerwijsheid, Griekse filosofie, joodse
traditie, christelijke openbaring en universele wetenschappen als
mathematica, magie, filosofie, astronomie, astrologie, (al)chemie,
heelkunde, botanica en natuurwetenschap. Hermes toont ons vele
gezichten.
"

> Geef eens een exposé over hermetische betekenissen in de ontologie (de
> natuur van het zijn, bestaan en de werkelijkheid). Graag met bronnen.

Kom zeg, maak je eigen huiswerk, Oto. Daar kun jij nog wat van leren !!

> Die vraag wilde ik God vroeger altijd stellen todat ik hem definitief
> afgezworen had. ;)

Dus: 'hij' bestaat voor jou (en, nog steeds) !!  :))

Een (niet bestaande) god met bronnen ?? Ja hoor ...
Die zit overigens wel hermetisch dicht !! ;)

Henk Elegeert