* Laura mag niet solo de wereld rond

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Fri Aug 28 23:47:50 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ben het zeer met Henk en Fritz eens.
Het is zinloos machtsvertoon achter de voordeur dat de overheid zich hier
uberhaupt mee bemoeit.
De overheid, de Raad voor de Kinderbescherming, Bureaus Jeugdzorg, ze moeten
optreden als er reële problemen zijn.
Die zijn hier niet. En normaal gesproken komen die er ook niet.

Maar zelfs als je principieel zou vinden dat de overheid hier wel een taak
heeft (een gedachte waar ik dus van walg, ik vind het een vorm van tirannie,
ze mag zich godbetere zelfs niet uitschrijven uit Wijk bij Duurstede - wat
krijgen we nou, mag je zelf niet meer bepalen waar je woont?) - enfin, zelfs
als je dus principieel vind dat de overheid een rol heeft, hoe proportioneel
is dit dan? Een gang naar de rechter, toezicht door bureau jeugdzorg, een
onderzoek met psychologen, al die publiciteit...
En dit terwijl Raad en Jeugdzorg elke dag honderdvoudig falen door kinderen
(en hun ouders) die in grote problemen zitten, de deur te wijzen. Of op
eindeloze wachtlijsten te zetten. En dan is hier ineens wel energie, geld en
urgentie mogelijk? Een showproces is het...

En dan nog. Ik heb nog nooit een kind beter uit de jeugdzorg zien komen dan
het erin ging. Het omgekeerde wel, ze verkloten heel wat kinderen, gezinnen,
en levens, door hun onkunde, ongeinteresseerdheid en laksheid. Honderden
kinderen (en ouderen) lopen onnodig op straat door het falen van
jeugd(gezondheids)zorg en Raad. Of nog erger... God beware kinderen die
onder toezicht worden geplaatst. Die komen van de regen in de drup. En in
het geval van Laura zijn er helemaal geen misbruikende, verwaarlozende of
anderszins falende ouders. Het zijn juist ouders met een groot vertrouwen in
hun dochter. Misschien wel te groot, als vader zou ik ook wel de wenkbrauwen
fronsen. Als vader. Maar als overheid heb ik hier niets te zoeken.

Bert.