Ambtenarij ten top - zowel leerplichtambtenaar als rechter

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Fri Aug 28 23:08:58 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Cees,

Triest, en hoewel extremer, klinkt bekend.

Die leerplichtwet moet gewoon weg; het is vooral een sta in de weg en
een speeltje voor bemoeizuchtige ambtenaren en politici.

In de VS heb ik heel wat creatieve oplossingen gezien, bv gezinnen die
gezamelijk (roulerend) het onderwijs aan hun kinderen (in de
basisschoolleeftijd) vormgeven, summer schools, charter scholen, etc.
En dan die PTA's natuurlijk die Sarah Palin wereldberoemd heeft
gemaakt. Voorop staat dat de ouders in vrijheid kunnen kiezen, en
(dus) verantwoordelijkheid nemen, wat zich o.a. uit in een sterke
participatie van ouders bij de sturing en het vormgeven van het
onderwijs. OK, ik zat in Berkeley, niet echt representatief, maar
zeker wel inspirerend.

Maar ja, ouders vertrouwen, dat is wel heel gek voor ons regenteske
landje. En ze hebben meestal niet eens de Pabo doorlopen.... scary...

Groeten,
Mark Giebels