Kinderen komen om bij brand Kampen

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Aug 24 07:55:08 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 19 augustus 2009 16:06 schreef Fritz van Rikxoort
(fritz at rikxoort.demon.nl) het volgende:

> Hopelijk noopt het overheid en particulieren tot meer actie en bewustere
> brandpreventie. Ook wat betreft huishoudens met minder of zonder kinderen.

Fritz, er is beweging ...

http://www.ad.nl/commentaar/3444128/Rookmelders_afdwingen_via_polis_van_de_verzekeraar.html
"
Rookmelders afdwingen via polis van de verzekeraar

De afschuwelijke brand in Kampen vorige week, waarbij vier jongetjes
uit een gezin van vijftien kinderen het leven verloren, is voor
diverse instanties aanleiding om de discussie over verplichte
rookmelders te heropenen.

Sinds 2003 moeten deze melders in nieuwbouwwoningen en bij renovatie
worden aangebracht. Maar voor de bestaande bouw geldt die verplichting
niet. Dat is een beetje gek, want juist in nieuwe huizen worden al
volop brandwerende materialen gebruikt en gelden de allerlaatste
veiligheidsvoorschriften.

Ook gek is dat nog niet alle Nederlanders ze in hun huis hebben. Je
hebt al zo’n apparaatje voor minder dan 10 euro en met een melder op
elke verdieping kun je een stuk rustiger slapen. Want als we slapen
werkt ons reukorgaan niet, terwijl onze oren altijd stand-by zijn
waardoor we wel reageren op geluid maar niet op brandlucht. De
overheid is nog niet zo ver dat er een wettelijke verplichting komt
voor alle huizen. Niet onbegrijpelijk, want het is nauwelijks te
controleren. Misschien helpt het wanneer alle brandverzekeringen via
interessante kortingen het installeren van rookmelders stimuleren en
het gebruik op die manier ‘afdwingen’.
"

Blijft dat zo'n slaapplaats met zulke jonge  en verafgelegen kinderen
evemin onmogelijk te redden zouden zijn geweest.

Die slaapplaats zelf vormt in een dergelijk geval immers een levensgroot gevaar.

Wie had er hier bijvoorbeeld tijdig (reddend) in actie kunnen komen na
zo'n alarm ? De achtjarige hooguit de 1 jarige? En dan enkel als zo'n
kind nog bij kennis is ... in het andere geval is dat bijna niet te
doen, en zelfs voor volwassenen een lastige klus.

Verder is het niet geheel juist dat tijdens de slaap het reukorgaan
niet zou werken. Dat het geen erg betrouwbare bron voor alarm is, dat
is een ander verhaal. Zelf ben ik er al eens - en op tijd - door
wakker geworden.

Henk Elegeert