Kinderen komen om bij brand Kampen

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Aug 22 00:58:09 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 21 augustus 2009 21:19 schreef Fritz van Rikxoort
(fritz at rikxoort.demon.nl) het volgende:

> Goede analyse, Henk,

Dank, Fritz.

> Scherp en doordacht, je weet waar je over praat.

Ik probeer vanuit hun perspectief het gedoe te bekijken waar
volwassenen mee weg proberen te komen ... Een brand ontstaat meestal
niet zomaar. Alle omstandigheden dienen in de juiste positie te
verkeren. Ontbreekt er een, er volgt geen brand, en niemand in
Nederland had zich iets gelegen laten liggen aan dit verder nogal
teruggetrokken gezin.

> Je lijkt bijvoorbeeld wel kinderrechter, zoals je e.e.a. vanuit
> kinderrechten beziet.

Nee, ben ik niet hoor. Nederland heeft zich verplicht tot het nakomen
van de Rechten van het Kind, maar dat lukt natuurlijk niet als men
niet bereid is/blijkt kritisch te zijn, en het aloude perspectief te
willen blijven gebruiken en vandaar uit alles bekijken.

De 'weerstand' hier is niet anders ... of men verzint er zelf wat bij.

Feit blijft, Fritz dat er hier 4 kinderen tegelijkertijd op een
gruwelijke manier op heel erg jonge leeftijd zijn te komen overlijden,
en dat als gevolg van een situatie die zij zelf op geen enkele manier
hebben kunnen beïnvloeden. Kortom: Ze waren voor hun leven en welzijn
compleet afhankelijk van anderen.

Door weer anderen bezien vanuit een volwassenen perspectief waarin
slechts de pech toeslaat, want volgens hen is dat altijd zo als er een
brand uitbreekt.

Alsof je daar niets aan kunt doen, maar dat is natuurlijk een wel heel
erg onbevredigende uitkomst als je als kind omkomt in zo'n werkelijk
domme/dwaze brand.

Alle denkwerk is ook voor hen gedaan, en nu blijkt niemand bereid daar
de verantwoordelijkheid voor te nemen ?!!

Rechten van het Kind:
Of het nu gaat om de godsdienstvrijheid van kinderen zelf, zoals aan
hen beloofd. De situatie rond hun opvoeding, en de overheid neemt hier
wel degelijk tal van taken op zich, zie de leerplicht, geen recht voor
alle duidelijkheid. Als het om hun eigen cultuur gaat is de situatie
minstens vele malen dramatischer. Maar daar hoor je niemand over, ook
D66 niet, maar terug naar het onderwerp.

Wat, zo is de(/mijn) vraag, heeft dit drama nu werkelijk kunnen
veroorzaken? Wie dragen er (mede) verantwoordelijkheid, en wat heeft
er, en in welke mate, allemaal precies meegespeeld ? En, welke lessen
moeten hieruit worden getrokken?

Welke rol precies speelt de grote van het gezin? Was de
(woning/)inrichting wel geschikt om zoveel mensen te gelijkertijd
onderdak te bieden? Hoeveel volwassenen waren aanwezig om de taken van
de opvoeding op zich te kunnen nemen?

Wat te denken van een moeder die eigenlijk al oud genoemd kan worden,
of in elk geval niet in staat is gebleken om vier kinderen te
gelijkertijd te evacueren in geval van nood, en dat van een (te) ver
weg gelegen zolder?

In de meeste gevallen liggen de kinderen elk op een aparte slaapkamer,
en was er (mogelijk) voldoende tijd geweest hen allen in veiligheid te
brengen. Zelfs bij vier kinderen dan geen direct onoverkomelijk
probleem ... Waarom lagen de meer volwassen kinderen - die ook beter
in staat moeten worden geacht adequaat en vooral eigenmachtig te
kunnen handelen - dan niet op die zolder? Enfin, nog tal van vragen

Mooi dat je bereidt bent mee te denken. :)

Je lijst met veelal onzinnige (paternalistische) -sommige als
uitvloeisel ook nog van het paternalistische rookverbod- maatregelen
is een goede bespiegeling waar we ons werkelijk in dit land mee bezig
houden. Allemaal in de veronderstelling dat het werkelijk nog zinvol
is ook.

Dat van die auto's te water is ook werkelijk onvoorstelbaar. Zeker als
men bedenkt dat zo'n hamer ook nog eens onvoldoende is. Men blijkt de
slachtoffers ook hier voor lief te nemen, terwijl ook hier maatregelen
(desnoods wet- en/of regelgeving) dergelijke slachtoffers kan
voorkomen. Een waterdichte bekabeling/afdichting voor de betreffende
onderdelen?

Je kunt dit dus ook allemaal afdoen als pech, net zoals de brand, maar
er ligt in beide gevallen niet minder dan menselijk handelen (of het
nalaten ervan) aan ten grondslag. In elk geval: het kan worden
voorkomen. Anders ook, had preventie veelal geen enkele zin.

Henk Elegeert