Twee D66-stellingen over Europa

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Apr 23 11:59:56 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

Over het algemeen deel ik de kritiek op de EU inclusief haar
(politiek-economische) verplichte neoliberalisme en het zich niet
uitspreken pro het Rijnlandse sociaal-economische model..

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er ook enkele positieve hoofdpunten
blijven:
- de eurozone, een gemak voor types die veel in buurlanden moeten wezen,
idem wat betreft verkeer en vervoer;
- de wet- en regelgeving inzake milieu, voedsel en gezondheid (NL loopt
meestal zeer achter, zie het luchtvervuilingsdebat in Utrecht);
- het geopolitieke feit dat interne oorlog vrijwel onmogelijk is geworden
(het argument van de stichters, na twee wereldoorlogen);
- verbeterde culturele en educatieve uitwisseling;
- ontwikkelingshulp aan achterlijke naties binnen de (Verlichte) Europese
grenzen (dus geen toetreden van een islamtisch Turkije, dat zou de EU
financieel en ideologisch verlammen).

Grote kritieke punten blijven: verharding bureaucratie en tegelijk te
weinig financieel-economische handhaving (een paradox), neoliberale
economische politiek (marktwaanzin), niet collectief optreden naar buiten
in geopolitieke zaken, slaafs volgen NATO (en USA) in militaire zaken, en
te weinig open houding t.o. Rusland en Aziatische grootmachten.

Grosso modo, een gedeeld pro en contra. Voor mij in ieder geval altijd een
reden om toch te gaan stemmen.

hv,u
-----