Uitgebankierd (was: afwentelen van risico'?)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Sep 29 12:22:23 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik denk dat je in essentie gelijk hebt. Fortis kocht een groot stuk ABNAMRO
omdat ze zichzelf in Nederland een te kleine bank vonden (in Belgie zijn ze
de grootste). Kortom, de psychologie van de kleine macho speelde de
hoofdrol in plaats van een economische ratio. En tot hun geluk troffen ze
roofridder Groenink. Dat PvdA-leider Bos erin is gestonken komt door zijn
megalomane Shell-verleden. Hij is geen (soc.dem) politicus, maar voelt zich
gewoon One Of The Boys.

Het staatsaandeel is nu 49% (verdeeld over de drie Beneluxlanden), dus de
belastingbetaler heeft weinig te zeggen. Kortom, deze pseudo-nationalisatie
is typisch Bos en PvdA. Een lening zonder rente aan het grootkapitaal - en
ons wordt voorgehouden dat ze later met winst die aandelen zullen verkopen.
Ze houden dus absoluut vertrouwen in de "markt" die in wezen een domein
vormt voor risicovermindering voor de haves. De not-haves mogen de rente en
de bijkomende inflatie ophoesten.

En de VVD (ook D66?) betreurt het heel schijnheilig dat het zo jammer is
dat niet Bedrijven deze rol van Bos op zich hebben genomen. Dat is hun
manier om Bos te steunen...
hv,u
-----