Metroblues

Fri Sep 12 13:14:14 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dat verhaal van die Mokumse Noord-Zuidlijn metro is overigens erger dan
velen zich zullen realiseren. Aanleiding tot deze lijn was dat er in
Amsterdam rond het WTC en het NS-Station Amsterdam-Zuid een groot zaken-
centrum uit de grond zou worden gestampt: de 'Zuidas'. Die Noord-Zuidlijn
loopt dan ook tot het NS-Station Amsterdam-Zuid.

Toevallig werd vorige week bekend dat die 'Zuidas' een complete flop is:
met megalomane project wil maar niet lukken. Het ziet er daarenboven vre-
selijk uit en het enige gebouw dat nog ergens over ging, het ABN/AMO-
gebouw is nu ook nog eens aan de hoogstbiedende verkwanseld.

Vroeger waren hier tennisbanen en voetbalvelden. Om de hoek zat ik op
school dus ik kan me dat nog goed herinneren. Vreselijk dat het allemaal
weg is. Zonder enige reden.

Wat die metro betreft: de meest rationele oplossing lijkt mij alle kuilen
maar dicht te gooien en het verlies te nemen. Maar dezelfde politici (ze
komen doorgaans uit de polder en hebben niets met Amsterdam) die derge-
lijke megalomane projecten uit de grond willen stampen, zullen ook deze
keer wel weer ijzerenheinig doorgaan. Want dat doen ze altijd... en even-
eens zoals altijd wordt het allemaal nog erger dan het nu al is.