GreenPeace

Fri Sep 12 12:49:57 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>,
>Je verfraait mijn koffiepauze - ditmaal met je etymologie van Greenpees.
>En dan te bedenken dat minstens de helft van leden en kiezers van D66 er
>lid van zijn...

 Ik heb Greenpeace altijd al een vreselijke club gevonden. De leugens
 druipen er van af, de mensen zijn zo fanatiek als de hel. De allereerste
 keer dat Greenpeace zich manifesteerde weigerde ik op school als *enige*
 een petitie te ondertekenen omdat ik het baarlijke nonsens vond...

 Maar ja, ik had tot voor kort niet de kennis om te begrijpen waar het
 echt over gaat en hoe dit leidt tot voornoemde leugens en fanatisme.
 Die centenblokken in zee waren een fraaie aanleiding om er nog eens naar
 te kijken. En zowaar, nu zie ik het wel...

>Heerlijk toch als skepticisme zelf een geloof is geworden. Awel, ik lees
>liever je Higgsverhaal.

 Voor het eerste moet men inderdaad oppassen. Daar was toevallig gisteren
 nog een verhaal over op Radio 1. Skepticisme kan leiden tot een soort
 paranoia als skeptici niet alleen naar individuen gaan wijzen maar ook
 generieke beschuldigingen beginnen te uiten. Ik vermijd dat door me te
 beperken tot het decoderen van de constructies zelf - want ik ben me wel
 degelijk bewust van de keerzijde (waartoe Antid Oto mij hier regelmatig
 poogt te verleiden).

 De suggestie is dat er inderdaad een complot is; men kan dat afzwakken
 door op te merken dat Vrijmetselaars (Geel) louter suggereren dat er een
 complot is. Probleem is evenwel dat men het overal in de echte wereld
 ziet. In TV-reclames en speelfilms is dat nog tot daarentoe maar in
 'Enduring Freedom' - de aanval op Afghanistan - zit ook een Gele code
 verborgen: 'Eduring' gaat over Hebe en 'Freedom' over de apotheosis van
 Herakles. De problematiek van D66 was toch echt reeel - net als mijn
 oorspronkelijke motivatie mij hierin te verdiepen: een vriend die door
 zijn psychiater-kwakzalvers ernstig in de war wordt gemaakt (hij is er
 momenteel heel slecht aan toe maar heeft dat - als enige - niet in de
 gaten) en soortgelijke lieden die aan de Universiteit van Maastricht
 honderden kankerpatienten de dood injoegen met een aardappelmeel-thera-
 pie.
 De eerste code die ik zag, was zowaar de regenboog op Greenpeace-schuit
 Sirius.

 Daarenboven is het wel interessant dat mensen zo zijn gehersenspoeld
 dat ze die codes domweg niet kunnen zien terwijl deze van alle kanten
 op hen af komen en hun denken er compleet van doortrokken zij zonder
 dat ze daar erg in hebben. Hun hersenen onthouden hun ogen domweg een
 objecteve waarneming - kan het erger ?

 Dat Higgsverhaal is weer gewoon wetenschap - en ik ben in dit soort
 dingen afgestudeerd. Ook hier geldt of het allemaal wel echt is. Het
 zou me niets verbazen als het Higgs boson niet gevonden zou worden en
 dat oerknal-gedoe t.z.t. alsnog wordt ontzenuwd. Einstein moest niets
 van dit soort dingen hebben...