Metroblues

Raimond De Tempe raimond.detempe at GMAIL.COM
Fri Sep 12 13:30:34 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik weet nog uit de tijd dat ik jong was - zeg maar 40 a 50 jaar geleden - er
gezegd werd dat wat in Parijs kon, absoluut niet te doen was in Nederland,
tenminste in het natte Westen.
In Parijs: tunnels in de mergel onder de stad.
In W-Nederland: onuitvoerbaar met die modder.
In New York is er een rotsige ondergrond - over Londen kan ik niks zeggen.

Maar ja,  met het toenemen van het technische kunnen, neemt ook de
overmoedigheid toe. Is de afzinkmethode in een gebaggerde geul nog wel
gelukt - spoortunnel en metrotunnel onder de Nieuwe Maas - en de
bouwdokmethode: metro onder de Nieuwmarkt, Amsterdam,
dan is met enige successen bij het boren de overmoedigheid steeds groter
geworden.
En de spilzucht: denk aan de tunnel onder de weilanden in het Groene Hart.
Ik houd mijn hart dan ook vast bij een vergelijkbare operatie onder Delft
door: viersporig onder een oude stad!
In plaats van een praktisch compromis: snelspoorlijn westelijk om de stad
heen (koppelen aan het zeer omstreden stukje A4-trace), en het bestaande
hoogspoor alleen gebruiken voor stoptreinen die daar ook stoppen.

/raimond de tempe