Garmanbozia: Scotoma

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Sep 6 10:21:57 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 6 september 2008 09:44 heeft Fritz van Rikxoort
<fritz at rikxoort.demon.nl> het volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik vind de blinde vlek geen goed paradigma, Marc,
>
> Voor wat men over het hoofd ziet.
>
> Het gaat jou er juist om dat wat iedereen wel kan zien,
> door zichzelf-voorgeprogrammeerden niet bekeken wordt,
> of weggedrukt of ingevuld,
> wat wel lijkt op hoe we de blinde vlek invullen.
>
> Ik onderken met jou dat we open moeten blijven
> en daartoe onze primaire onderbewuste interpretaties
> kritisch moeten beschouwen, bewust moeten maken.

Het verschil zit 'em in enerzijds 'zien' en anderzijds 'waarnemen'.
Als er echt sprake was van zo'n blinde vlek zou dat ook nimmer te
constateren zijn. We zijn kennelijk toch instaat die vlek waar te
nemen/te zien, zolang we tenminste kritisch zijn/blijven over welke
van de twee het hier precies gaat.

Henk Elegeert