Garmanbozia: Scotoma

Sat Sep 6 10:48:40 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl>
>Het gaat jou er juist om dat wat iedereen wel kan zien, door zichzelf-
>voorgeprogrammeerden niet bekeken wordt, of weggedrukt of ingevuld,
>wat wel lijkt op hoe we de blinde vlek invullen.

 Ja, precies. Het komt niet bij hen op dat in hun hersenen de ontbre-
 kende informatie wordt ingevuld. Illusionisten doen iets dergelijks
 (de goocheltruc zit in je hoofd, de illusionist roept daar slechts
 een illusie op want eigenlijk doet'ie heel iets anders) en de occul-
 tisten van Geel ook. In het laatste geval menen slachtoffers iets te
 ontwaren maar de occultist doet stiekem iets anders (en helaas komt
 dat ook in de hoofd van mensen - waardoor sommigen ernstig in de war
 raken en de meeste mensen niet langer kunnen zien wat er echt om hen
 heen gebeurt - iets waarvan vervolgens *grof misbruik* wordt gemaakt).

 Het kwam gisteren als zodanig voor in film 'The Da Vinci Code' op de
 TV (vreselijke film overigens - er zaten wel geheime codes in maar dat
 waren juist *niet* de codes waar omheen het verhaal was gesponnen).
 Vandaar dat ik er vanmorgen even naar keek.

 Ik vind het niet raar als mensen het verborgene niet kunnen zien als
 ze niet weten dat het er is - maar wel als je tegen ze zegt wat er te
 zien valt en ze het daarna nog steeds niet zien. Zoals gisteren met
 Balkendende die nu al jaren zegt dat *na* het zuur en zoet komt en daar-
 bij refereert naar de *volgorde* van twee woorden in het Wilhelmus. Ik
 vind zoiets raar (oplichting, eigenlijk) maar de meeste mensen zien het
 daarna nog steeds niet (omdat het in strijd is met wat ze zelf denken
 terwijl Vrijmetselaar Balkenende daar juist *misbruik* van maakt - die
 heeft het dus *echt* over het Wilhelmus en niet over z'n destructieve
 beleid). Balkenende zegt cynisch dat hij ons dingen gaat afpakken en dat
 we daarvoor *na onze dood* beloond zullen worden. Dat zegt'ie dus *echt*.
 Maar de burgers zien het domweg niet... ze leven liever in een droom-
 wereld.

 Ik heb dat soort dingen niet. Nadat ik bij de politieke barometer de
 kreet voor de zoveelste keer zag, en dat mensen er niet in geloven,
 ging ik eens kijken waar het *eigenlijk* over gaat - om vervolgens te
 ontdekken dat al die burgers die er niet in geloven er dus eigenlijk
 *wel* in geloven maar louter menen dat hun geloof beschaamd wordt. Ze
 zijn dus *extreem deterministisch* - het komt niet eens bij ze op dat
 Balkenende het over *iets anders* heeft dan over datgene dat *ze zelf*
 in hun hoofd hebben. Door te zeggen dat ze Balkenende niet geloven,
 klampen ze zich wanhopig aan hun *eigen gedachten* vast - da's eerlijk
 gezegd nogal vreemd. Laat die gedachten dan varen, zou ik zeggen. En
 kijk wat er *echt* aan de hand zij...

 Balkenende goochelt gewoon.
 Hij doet zich louter anders voor.
 Net als Satan.