Wegkijktip: Duurzame energie

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Oct 28 11:52:17 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 28 oktober 2008 09:50 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks
<fluks at combidom.com> het volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Henk Elegeert <hmje at HOME.NL>,
>
> Iets anders dat opviel: op een gegeven moment zegt Ockels dat er per auto
> 16 m^2 nodig is om op zonne-energie te rijden. Ik zie dan voor me al die
> geparkeerde auto's op straat en vermenigvuldig dat met 3. Want over zo'n
> oppervlak heeft'ie het dan.

Grapjas. :) Je kunt een set aan batterijen overdag opladen. Die
vervang je s´avonds met het set die je overdag leeg heb gereden,
enzovoort ...

> Daarenboven wordt gesuggereerd dat zo'n auto dan 's nachts wordt opgeladen
> - maar ja, dan schijnt de Zon niet.

Doet ie wel, maar staat dan aan de andere kant van de aardbol. Dat ik
dat jou uit moet leggen. ;)

> 16 m^2

4 bij 4 meter, een klein dakje heb je dan op je huis .. ;)

> levert in het ideale geval 30 pk (16 x 1412 /736 waarbij 1412 W/m^2
> de zonneconstante en 736 W = 1 pk zij) terwijl een automotor pakweg 100 pk
> levert. Onder de meest ideale omstandigheden moet men dus 3 maal zo lang
> opladen als rijden.

Maar, je hebt het dan al 2x toch? 16 op je auto, begrijp ik + 16 die
overdag je setje batterijen oplaad.

> Maar het rendement is dusdanig dat een etmaal opladen
> te kort is om met 16 m^2 z'n auto op te kunnen laden. Ockels bluft dus.

Hadden ze die niet op de Maan achter moeten laten? ;)

Geen idee wat de huidige cellen weten te produceren. Wat levert de zon
per vierkante meter? En, hoeveel is daarvan om te zetten? Wat valt te
bereiken met het mechanisch terug winnen van de energie, en deze weer
in te zetten? De laatste (de 3de) ´16m^2´ ?

Ik ga eerst maar even kijken ...  vanmiddag, of opnemen voor later kijken ...

Henk Elegeert