Pechtold: Obama zal veel Amerikanen nog zwaar teleurstellen

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Nov 5 11:31:38 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks schreef:
> 'Obama zal veel Amerikanen nog zwaar teleurstellen'
>
> SCHEVENINGEN - D66-voorman Alexander Pechtold denkt dat 'Obama zal veel
> Amerikanen nog zwaar teleurstellen'. Hij zei dat tegen deze krant op het
> verkiezingsontbijt in Scheveningen.
>
> Pechtold is wel erg blij met de verkiezing van Obama. 'Want hoe goed McCain
> ook was en hoe sterk karakter hij ook toonde. Hij was wel iemand van de
> vorige eeuw'.
>
> Obama is volgens de D66-voorman wel de belofte voor de toekomst. 'Maar net
> als McCain is hij tijdens de campagne in een keurslijf gedwongen van beloftes
> [...]
Mijnheer Pechtold vergeet dat Obama in staat was veel, héél veel geld
bijeen te brengen door miljoenen en miljoenen mensen een bescheiden
bijdrage aan de campagne te vragen. Hij heeft daarmee een van de
duurste, maar wel een van zuiverste campagnes van de Amerikaanse
geschiedenis mogelijk gemaakt. Met resultaat. Obama gaat geen mensen
teleurstellen. Zijn mandaat is daarvoor te sterk, ontstaan door
wèrkelijk democratische verkiezingen. Daar kan mijnheer Pechtold van
leren. Die heeft zijn huidige positie te danken aan een *benoeming* door
Thom de Graaf, geen verkiezing,  en bovendien aan merkwaardige
spelletjes tijdens interne democratische verkiezingen.
Pechtold is geen Obama, begrijpt hem ook niet echt, vrees ik. Obama
operreert uit oprecht idealisme, waaraan hij de ratio dienstbaar heeft
gemaakt. Hij heeft één belangrijke richtsnoer: the american
people."You", zoals hij indringend zei vanmorgen.
Pechtold heeft ook een belangrijke richtsnoer: Pechtold. "Ik", dus.
Daar ligt exact het verschil.