Oud en Nieuw

Mon May 19 11:13:06 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vandaag wordt het boek over Van Agt gepubliceerd.

Wat opvalt zijn de issues die destijds (jaren 70 en 80) speelden. Of beter
gezegd: *dat* er destijds issues speelden. Scherpe scheiding tussen links
en rechts (als iemand van het centrum shopte ik bij beide en dat was toen
eigenlijk 'not done': linkse mensen vonden mij rechts en rechtse mensen
vonden mij links). In de jaren 90 kroop iedereen naar het centrum, liep de
handel volkomen vast en daardoor is de zaak vreselijk misgegaan. Met als
reactie het liberale schrikbewind en de ineenstorting van alles dat voor-
uitstrevend zij.

Tegenwoordig spelen er geen issues meer: wel bij de burger (die wil gewoon
weer van alles dat de politiek hem de afgelopen jaren heeft opgedrongen af)
maar niet meer in de politiek. Die is volkomen verstard. Dat ineenstorten
van alles dat vooruitstrevend zij is daar debet aan. Wie zich tegenwoordig
'progressief' noemt, wil daarentegen dat de zaak *nog hechter* vastloopt.

Dat herdefinieren van wat 'progressief' zou zijn in Geel D66, alsmede het
herdefinieren van links en rechts, doet de zaak bepaald geen goed. Volgens
mij moet men niet aan dat soort begrippen komen.

Ik heb liever dat mensen zeggen dat ze conservatief zijn dan dat ze de
betekenis van progressief en conservatief omkeren om maar als 'progressief'
door het leven te kunnen gaan (ik mag lijden dat ik in hun ogen 'conserva-
tief' ben, dan is er althans voor mij nog hoop). Dat omkeren van links en
rechts is nog merkwaardiger (kennelijk ben ik voor de nieuw-rechtsen nu
oud-rechts, voor de oud-linksen eveneens en voor de nieuw-linksen weer
oud-links). Het leven wordt er zo niet eenvoudiger op; dat herdefinieren
kan niet verhelen dat het eigenlijk nergens meer over gaat.

Het privacy-item van D66 is dan een verademing. Hopelijk komt daar een
hernieuwde aanval op het persoonsbewijs bij (het verplicht met zich mee-
dragen daarvan is immers net zo eng als dat integrale getap van telefonie
en internetverkeer). 'Big Brother' is een doel op zich geworden. Nu het
nergens meer over gaat, wil men het weinig overgebleven 'iets' streng
gaan controleren - daar waar de verliberaliseerde burger snakt naar zo
veel mogelijk 'iets', naar het einde van de gelijkschakeling. Zodat het
misschien nog een beetje goedkomt.

Want al dit soort zaken hangt samen.

In mijn zoektocht naar de wortels naar Geel-D66 ben ik inmiddels bij ene
'Dietrich Eckart' (de occulte leermeester van Adolf Hitler en degene die
'Mein Kampf' redigeerde). Al die dingen die in D66 spelen, die in ons
vastgelopen politieke stelsel spelen, met al die nihilistische omkeringen,
zijn beslist niet nieuw. Het is eerder vertoond - niet alleen tijdens de
volstrekt onterecht zo verheerlijkte Franse revolutie maar ook tijdens dat
andere schrikbewind waar men juist weer zo op afgeeft: dat van de Nazi's.
De New Age, waar Geel dit maal zo rijkhalzend naar uitkijkt, is intens
smerig.