Therapeute geroyeerd om 'goddelijke genezingen'

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Mar 27 12:03:05 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2008/3/27, Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl>:
> Henk Elegeert schreef:
>

>  > Als ie nu ook de welzijnssector even meeneemt, kun je ook daar de
>  > ´kwakzalvers´ aanpakken.
>
> Henk, de naam `kwakzalver` wordt soms wel heel makkelijk gebruikt voor
>  iemand die anders werkt dan de reguliere aanpak.

Hein, ja soms wel. Het gaat hier echter om iemand die er totaal uit de
lucht gegrepen verhalen op na houdt en geen enkele methode volgt, de
patient is in meerdere opzichten het slachtoffer.

> Wat weten we nu
>  eigenlijk van gezondheid en ziekte?

Niets Hein, dus waar heb je het over?

> Geen donder, op de keper beschouwd.

Precies.

>  De grote, dodelijke ziekten zijn nog lang niet onder controle: kanker,
>  aids, Alzheimer, depressie (is ook een zniekte). Wat weten we over de
>  oorzaak van kanker?

Zucht ...

> Het enige dat we weten is hetgeen "wetenschappelijk
>  ", ergo empirisch gemeten, is vastgesteld. Dat is een nogal beperkt
>  gebied van het mens-zijn, als ik zo vrij mag wezen.

Zeker. Zucht ...

> Namelijk het
>  meetbare, dus afhankelijk van de meetinstrumenten die voorhanden zijn.

Kijk, daar heb je weer een punt. Hoe meetbaar, hoe betrouwbaar is de
welzijnswerker Hein?!!!
Miljoenen Euro´s verdwijnen in het jeugd- en jongerenwerk en er vindt
geen enkele controle plaats. Erger, ze jatten gewoon de ideeen bij hen
weg en maken daar ook nog mooie sier mee ook, bij ambtenaren en
bestuurders. Tel uit je winst !!

Geven anderen (jeugd en jongeren) daarbij het nakijken, en die kunnen
slechts zwaar gefrustreerd afdruipen.

Maar ook in de jeugdzorg is volstrekt onduidelijk waar ze nu precies
mee bezig zijn en als ouder hen je geen poot om op te staan. DAAR Hein
moeten de ´kwakzalvers´ tussen uit worden gehaald en wel dusdanig dat
je als ouder(s) de kwal ter verantwoording kunt roepen !!!

Ze vormen schakels binnen het traject in opvoedingsrichting terwijl
zij daartoe niet zijn opgeleidt, Hein. Je kunt natuurlijk ook wachten
tot een van je zoontjes zich bij zo´n kwal moet melden omdat ie wat
heeft uitgevroten, en dat dan zo´n kwal ´onder behandeling´ wordt
genomen.  Zonder jou daarin te kennen, Hein!!  Al een beetje wakker
aan het worden, inmiddels?

Wacht,  we laten een ambtenaar jou neerzetten als een onverantwoorde
ouder, Hein die niet in staat is zijn eigen kind een fatsoenlijke
opvoeding te geven. Laat dat joch zich nu maar melden bij de
wethouder, dan zal die wel eventjes de touwtjes in handen nemen en er
zo´n kwakzalvende welzijnswerker tegen aan gooien om het joch alsnog
een beetje ´bij te schaven´! Zo goed, Hein?

>  En dan nog, weet je hoeveel opbrengst chemotherapie oplevert? Misschien
>  een paar maanden langer leven, in ernstige gevallen. Chemo is een
>  omstreden methode, die wel werkt, maar met de botte bijl: lazer een een
>  lading chemicaliën dat lichaam in, laat vele cellen vernietigen,
>  inclusief, hopelijk, de kankerecellen, en we hebben "resultaat".

Eens Hein. De medische wetenschap maakt (nog) niet echt beter, maar
heeft tenminste enige aanknopingspunten. Waar we het nu echter over
hebben zijn schurken die geen enkele verifieerbare methode hanteren en
dus iedereen in het traject - incluis de patient zelve -  (en ook de
familje) het nakijken geven.

Als je een timmerman in huis haalt zal ie kwaliteit moeten leveren,
Hein en bij zo´n therapist kun je en naar je centen en gezondheid
fluiten, of erger het leven zelf erbij laten !!

Zelfs de eigen beroeps-/belangengroep is in actie gekomen. En als je
ook ´de verantwoording´ leest schrik je van de desintresse in zowel de
patient als de gebruikte/hanteerde ´therapie´, Hein !!

>  De relatie tussen psyche en kanker is reeds lang geleden aannemelijk
>  gemaakt. De relatie tussen leefstijl en kanker idemditto. De relatie
>  tussen voeding en kanker ook (het beroemde rode vlees, inmiddels door de
>  overheid meegenomen in anti-kanker acties).

Een kwartiertje - per dag- voor een straal kacheltje, Hein. Anders
wordt het vlees rood. :) De (goddelijke) straling kan verder alleen
maar goed zijn ...

Zal ik je er een alternatieve uitleg bij geven? ;)

> Dat er dus heel veel
>  onbekend is lijkt me evident, en buiten het gebied van de reguliere
>  aanpak ligt een gebied waarvan we pas beginnen in te zien hoe relevant
>  het is....

Hoe relevant is een dossier, Hein? Hoe relevant een therapie? Hoe
relevant een wetenschappelijke methode, Hein? Hoe relevant is de
patient, hoe relevant eventuele achterblijvers?

> Dus is er ruimte voor ándere aanpakken, zienswijzen en methodieken.

Op grond waarvan? Stel zo´n kwakzalver gaat jou behandelen zonder dat
je daar uberhaupt enige weet van hebt, waar sta jij dan, Hein? Wie
Hein, heeft er de controle?

> Er is ruimte voor experiment, onderzoek en vernieuwing.

Tuurlijk Hein, zeer vernieuwend.

>  Alternatieven dus. Een klein deel daavan is ontspoord, inderdaad.

Jij hebt onderzoek gedaan, en weet wat je zegt? Wat zegt je broe(de)r?

> En dat
>  kleine deel moet aangepakt worden, want speelt met menselevens, hoewel
>  de eigen keuzen van de patiënten ook een rol moeten spelen.

Met dat laatste ben ik het geheel eens. Maar dan moet er een
duidelijke methode komen.
Dossiervorming, klachten vs therapie, controle, verantwoording etc ...
ook tegenover nabestaanden.

> De
>  heksenjacht, echter,  die inmiddels is ingezet tegen alles dat
>  alternatief genoemd wordt vind ik onzindelijk.

Eens als het een heksenjacht zou betreffen, maar hier lijkt het om een
heks te gaan. In elk geval te licht bevonden. ;)

> De alternatieven kunnen
>  NIET bewijzen dat hun methoden *empirisch aantoonbaar* werkt, maar
>  evenin kan de Inspectie aantonen dat de methoden NIET werken, want er is
>  gewoonweg geen meetmethode die het adequaat kan meten.

Eens, laat onverlet dat zowel de patient als de eventuele nabestaanden
niet met lege handen achter kunnen blijven.

>  Daarom moeten we openstaan voor andere ziens -en werkwijzen.

En, hoe kijk je inmiddels tegen de kwakzalvers in welzijnsland aan?
Valt hun geblunder onder andere ziens -en werkwijzen, Hein?

Henk Elegeert