Missie Gefaald

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Mar 20 11:23:31 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dirkie,

Niemand wilde deze oorlog op een paar achterlijke malloten na, waarvan
er hier nog een als Minister President ´functioneert´ en die -  zelfs
nadat er steeds meer boven tafel komt - nog steeds geen onderzoek wil.
Of misschien daarom wel juist begrijpelijk, want zo´n  man kan dan
niet langer in welke openbare functie functioneren namelijk,  als waar
is wat blijkt.

Dit land wordt echter nu al jaren door in gijzeling gehouden en al die
jaren dat deze landelijke dictator niet zelf af treed blijft dit land
naar de gehele wereld toe uitdragen dat wij een geweldswellustig land
zij.

Ik ben er mee gestopt Dirkie welke politicus dan ook nog langer te
geloven als die, en met mij velen (zo´n 90%)  die geen oorlog wilden,
die toch gaan voeren en hoe....

"We are going to Iraq to liberate, not to conquer", en vijf jaar
later, zelfs nadat de "Mission accomplished" werd uitgesproken,
occupation .... so

Freedom for Iraq? Ammehoela ....

En deelnemers in de coalitie of the willing, waaronder (vredesstichter
en veiligheidsman) JP Balkenende lieten het verder over aan een
bullebak en tevens malloot in Washington. Balkenende was kortom so
willing dat ie daardoor alleen al medeverantwoordelijkheid draagt voor
de torture van gevangenen, maar vooral van het Iraakse volk  nadat het
van ´Saddam´ was ´bevijdt´.

En nam onze waarden en normen Minister Predikant de Amerikanen, maar
vooral Bush de maat waar het ging om de belangen van het Iraakse volk?
Nee niet, en verzet zich derhalve ook niet tegen de bezetting door de
Amerikanen van Irak,  en laat -net als in Afghanistan trouwens- het
geweld tegen de bevolking daar prevaleren boven de werkelijke opbouw.

2008/3/19, dirkie <geensloof at yahoo.com>:

> Er is maar 1 van de 3 candidaten die deze oorlog niet wilde en ook nu
> beloofd hem binnen 18 maanden te beeindigen.

En, is dat dan ook een werkelijk realistisch scenario, Dirkie? Of
verkeert ook hij in hogere sferen, en ver weg van elke realiteit? En
was dat niet precies de kern van het probleem?

Hoe wil ie dat doen dan? Heeft ie al een scenario klaar liggen, of
valt er voor straks niemand te begrijpen enorm zwart gat,  vooral voor
de Irakezen zelf van  belang. Hoe lang duurt het alvorens er goede
afspraken zijn gemaakt, bv.?

> En uitgerekend dat is degene die je op de korrel neemt?

UIteraard, na alle debacles die we reeds achter ons hebben zoek ik
naar iemand die wel met beide poten op de grond staat en bereid is
vandaar uit de voorliggende problemen op- en aan te pakken.

Die met de beste bedoelingen -zo hebben we kunnen constateren- zijn
niet noodzakelijkerwijze en bij uitstek ook de beste for the job,
toch?

"Change, change", komt bij mij dan wat vederlicht over ....

> Barack is, zoals wel duidelijk, een  gristen met een attitude..

Die, als het er op aankomt ook eieren voor zijn geld kiest? Kijken we
immers niet opnieuw naar een show waarbij de Amerikanen helder moet
worden gemaakt - want immers niet onbelangrijk daar - dat je vriend
Obama een christen is en geen moslim zoals velen dachten?

Raar dat hij de ´change´ hier dan niet doorvoert, toch? Alles gaat
veranderen maar voorlopig nog even niet? Zoiets?

Dat roept dan toch terecht vragen op, Dirkie?

> Geen balkenende dus!

Die lafbek valt uberhaupt nergens mee te vergelijken. Voor een beetje
onafhankelijk tribunaal valt ie als (mede)oorlogsmisdadiger door de
mand, wedden? In welke gevangenis, vraag je? Hmm, Abu Ghraib wellicht?
;)

Maar laat ik je niet alle hoop op een betere toekomst ontnemen,
Dirkie. Van de (change)kandidaten behoort hij (Obama) tot de betere
... :)

Henk Elegeert