Successierechten

Wed Mar 19 23:25:44 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bert Bakker <bertbakker7 at GMAIL.COM>,
>Er is dan in wezen geen reden om er nogmaals belasting over te heffen
>vanwege het enkele feit dat iemand overlijdt.

 Het is toch inkomen ?

 Toen wij wisten dan mijn moeder weldra zou komen te overlijden, zijn we
 met z'n allen naar de notaris gegaan en die heeft een 'langst-levenden-
 testament' gemaakt met een constructie waarbij mijn broer en ik stapje
 voor stapje eigenaar werden van alle bezittingen van onze vader.
 Als mijn vader komt te overlijden, dan betalen mijn broer en ik dus geen
 belasting want dat heeft'ie zelf al gedaan.

 Dit is zo'n beetje wat jij bedoelt, vermoed ik. Deze (uiteraard: legale)
 oplossing is alleen mogelijk omdat mijn broer en ik destijds afgezien
 hebben van de erfenis van onze moeder. Eigenlijk smeer je een en ander
 over een aantal jaar uit terwijl onze vader in de praktijk gewoon alles
 heeft en zich beschermd weet door die twee verklaringen bij de notaris.

 Ironisch genoeg kan dit alleen maar als niemand op het geld uit is.