Polen (was: Neolibs brutaal/)

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Mar 1 12:34:38 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2008/2/28, Bert Bakker <bertbakker7 at gmail.com>:

> 'wij' (de ondernemingen die
> bij mij zijn georganiseerd) doen dus geen ZZP'ers.
> Deze ondernemingen werken volledig legaal, zowel wat betreft sociale en
> fiscale aspecten, als wat betreft CAO, huisvesting en wat dies meer zij.

Huisvesting, Bert? Hoe kan er voor honderden werkenemers van elders
wel een onderkomen worden gerealiseerd en dat terwijl er voor de eigen
bevolking nauwelijks een woningbouw vergunning wordt afgegeven? Waarom
draait die zelfde gemeeschap op voor de kosten en de lasten, terwijl
de lusten in de zakken van een paar ondernemers verdwijnt die de
lasten afschuiven op de gemeenschap?

M.a.w, Bert, waarom moet en extra bijdragen terwijl men zelf niet in
staat meer wordt gesteld in eigen land een normaal inkomen te
verwerven? Ik neem aan dat jouw club daarover heel luid aan de bel
trekt en onmiddelijk een eind wil aan deze op allerlei manieren en
vormen van valse concurrentie?!!

> Alle bij de VIA (Vereniging internationale arbeidsbemiddelaars: via-eu.com)
> aangesloten bedrijven zijn verplicht zich te houden aan de normen van het
> door ons opgestelde SKIA-keurmerk,

Ja leuk hoor, maar het keurmerk is nergens te vinden. Een website zonder
zoekfunctie voldoet sowieso nooit.

> wat onafhankelijk wordt gecontroleerd.

Erg transparant allemaal.:(
En wat wordt er ´onafhankelijk´ gecontroleerd, Bert? Hoe stellen anderen
nu vast dat zulks idd het geval is?

Ach, via kastje kom je bij de muur?
http://www.via-eu.com/skia/images/stories/downloads/skia-keurmerk-controledocument-deel-1_020407.pdf
http://www.via-eu.com/skia/images/stories/downloads/huisvesting%200507.pdf

(Nog niet gelezen, overigens)

En Bert, als men een oproep doet aan alle burgemeesters mensonterende
toestanden niet langer meer te gedogen dient een gemeente dan voortouw
te nemen in de aanpak van huisvesting op grote schaal, om aldus
illegale huisvesting te vermijden?

> Dat er veel malafide bureaus zijn, die er een potje van maken qua beloning
> (uitbuiting qua loon, arbeidstijden e.d.) en wat betreft huisvesting (met
> zíjn vijftienen in een huis) is waar, maar wij hebben daar evenveel last
> van. Zowel in termen van imago, als wat betreft oneerlijke concurrentie
> (illegale praktijken zijn goedkoper), als wat betreft de reputatie in Polen,

Hoe concurreren werknemers nu onderling als de overheid de huisvesting
voor een selecte groep voor haar rekening neemt? Die mogen ook niet in
het omringende bos in een hutje gaan leven. Daar steekt diezelfde
overheid dan weer wel een stokje voor.

> waar de werknemers immers steeds meer keus hebben: in eigen land werken
> (lonen stijgen), of in vele andere landen werken, waarbij Nederland bepaald
> niet bovenaan de lijst staat, qua klimaat.

Vindt je het gek, Bert. Op allerlei manieren moet men hier lokaal
inleveren ten behoeve van een bedrijfstak(ken) die zelf zouden moeten
reorganiseren, maar waar de lasten worden afgeschoven op de
gemeenschap. Zelfs op de langere termijn en ik hoor geen politicus
zich daarover druk maken. Ook bij D66 niet.  Die zitten liever op
EU-geneuzel dan werkelijk voor de eigen bevolking wat te doen, en die
bedrijfstak hier aan te sturen op broodnodige veranderingen.

Of heb jij cijfers waaruit blijkt .... enfin, ik zie ze graag komen.
D66 heeft zich in de strontkoppenbelt vergist, Bert.
L = List
L = Leugens
T = Trucage
B = Bedrog

> Dit ook in antwoord op Henk
> Elegeert - als wij malafide praktijken tegenkomen, Henk, melden we
> ogenblikkelijk aan arbeidsinspectie of vrom-inspectie, waarmee we wat dat
> betreft goede afspraken hebben gemaakt.

Waardoor er helemaal niets veranderd aan de situatie; Bert. De gehele
bedrijfstak heeft de hele regio in haar greep en wentelt alle kosten
af op de gemeenschap. Alle voordelen van lokale werkgelegenheid
verdwijnt aldus naar elders, waardoor de gehele regio nog verder wordt
afgezwakt.

En D66 trapt daar nog steeds in, Bert?

Of ken jij het bestaan van een inspectie die alle aspecten meeneemt in
de totale beoordeling? Dan hoor ik dat graag, Bert.

> De bedrijven die zijn aangesloten bij de VIA werken in veel sectoren, de
> landbouw, tuinbouw, bollenteelt, industrie, handel, noem maar op. Maar
> allemaal volledig legaal, anders hebben ze allereerst een probleem met hun
> eigen voorzitter.

Men schijnt driftig zoekende te zijn naar bv. een Pool (politicus) die
armlastige Nederlanders van werkgelegenheid wil voorzien. Bij voorkeur
in dit eigen land !!

> En los van dit alles was ik altijd en ben ik nog steeds een groot
> voorstander van Europa's open grenzen, ook voor werknemers.

Ik ook Bert, maar dan niet *gedwongen* door sociaal-economische
omstandigheden in eigen land. Ook niet als dat betekent een bedrijfstak
te ontzien van het doen van ingrijpende maatregelen in de eigen branche.

Zo hoeft het aspergesteken dus niet te onder te gaan aan willoze
uitkeringsgerechtigden, zoals ook nu weer blijkt !! Het ligt eerder aan de
bedrijfstak zelve. Waarom Bert, bouwt men dan zo´n mensonterende
bedrijfstak dan niet gewoon af? Waarom dat handhaven als per saldo de
kosten (in welke vorm dan ook) op de gemeenschap worden afgewenteld?

Kom, laat mij eens zien hoe deze regio ´profiteert´ van alle ´vooruitgang´?

Henk Elegeert