Zorg groeit explosief na marktwerking

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Mar 1 13:23:23 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2008/3/1, Bert Bakker <bertbakker7 at gmail.com>:

> Het voorbeeld van Henk (de maatschappelijk werker) heeft denk ik weinig te
> maken met de 'markt' - gewoon een voorbeeld van incompetentie, je komt het
> helaas erg veel tegen, vooral in de vagere vormen van hulpverlening.

Nee hoor, hij vond zichzelf geweldig, en Bert rekent voor het
(management) gemak deze zaken maar buiten de zorg om.

Nu er (nog) meer duidelijkheid is over de komende ontwikkelingen
(lees: ziekte/stervingspoces), is in elk geval aangegeven dat men van
hem geen gebruik meer wenst te maken voor verdere begeleiding in welke
vorm dan ook.

Dat heb je ervan als de overheid het beter weet dan de (vroegere)
zorg(/hulp)verleners zelf.

Te vrezen valt dat de regelnichten uit Den Haag ook hier (net als in
het onderwijs) te weinig oog hadden voor de patient zelf, en schuift
aldus de politicus de werkelijke zorg af naar incompetentie. Wiens
incompetentie, is dan altijd mijn vraag ! !!

> De cijfers die Mark Fluks stuurde kunnen twee dingen betekenen:
> -Toen de ziekenhuizen vroeger een vast budget hadden (dus een plafond aan
> het aantal knieoperaties per jaar) kon dat makkelijk leiden tot
> onderbehandeling: mensen die het eigenlijk wel nodig hadden kwamen niet in
> aanmerking, want anders was het budget te snel op. Nu kunnen die mensen wel
> worden behandeld.
> -Anderzijds zou het kunnen zijn dat ziekenhuizen nu zo veel mogelijk
> behandelingen willen scoren: bijvoorbeeld veel te vaak amandelen willen
> knippen.

Zou het ook kunnen zijn dat ´wetten´ uit de markt nu hun werking
hebben? Het gaat nu immers om winst maken en zeg jij nu maar eens dat
het niet in het belang van die patienten is gebeurd.

Je krijgt in dit land uberhaupt nooit iemand veroordeeld,  al was het
maar tot vergoeding van de gevolgen voor de miskleun, maar zelfs dat
niet.

Je moet als bv. timmerman maar eens proberen een trap neer te zetten
die niet voldoet. Dan gelden plots heel andere ´wetten´!! Daar doen
zich dan ook nog zelden ongevallen voor....

> Dat kan leiden tot overbehandeling.

Hoe heet dat, Bert? ;)  Wat is dat? Wie is daarvan de klos, en wie
draait daar voor op? Wie is verantwoordelijk voor dergelijk wanbeleid?
En, wordt daarvoor ter verantwoording geroepen?

> En dat lijkt bij amandelen
> zeker het geval (in andere landen worden veel minder amandelen geknipt).
>
> Waarschijnlijk spelen beide oorzaken een rol. In ieder geval is het niet
> meer zo dat de budgetten (die van bovenaf waren opgelegd, als centraal
> sturingsmiddel) noodzakelijke behandelingen beperken, want dat was vroeger
> de klacht.
> Wel kan het zo zijn dat er onnodige behandelingen worden uitgevoerd, omdat
> het inkomen van het ziekenhuis ervan afhankelijk is.

Marktwerking, Bert.

> Daar staan overigens de
> zorgverzekeraars tegenover, die zullen proberen het aantal behandelingen te
> beperken.

Ten koste van de gezondheid van de patient die wel gewongen wordt
prfemies te betalen.

> Als ze dat proberen schreeuwt trouwens iedereen moord en brand.
>
> Benieuwd naar het onderzoek van Klink...

Gokje:
http://www.nidi.knaw.nl/en/output/demos/2007/demos-23-06-vandalen.pdf/

Henk Elegeert