Garmanbozia: Opnieuw plaatje van Dode Hond gevonden

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Jun 29 11:38:33 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks schreef:
> Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>,
>>

>  We hebben het over twee verschillende dingen.
>  1. Jij hebt het over iets dat niet zintuigelijk waargenomen is. Wat
>     de een niet kan waarnemen, kan een ander mogelijk wel. Kleurenblinde
>     vs. kleurenziende.
>  2. Ik heb het over iets dat niet zintuigelijk waargenomen *kan* worden
>     (vandaar dat gelovigen het hebben over 'derde ogen' en 'derde oren')
>     omdat het gaat over betekenissen in plaats van over verschijnselen.
>
>  Daarom geef ik zo af op deterministisch denken (dat gaat over betekenis-
>  sen en niet over verschijnselen).

Betekenissen versus verschijnselen. Eens kijken of ik als dom blondje
kan begrijpen wat je bedoelt. Bedoel je dat een betekenis niet
waargenomen kan worden en een verschijnsel wel? Is dus, volgens jou, het
kenmerk van een verschijnsel dat het waargenomen *kan*  worden? En een
betekenis is ipso facto onwaarneembaar? Dan een paar vragen: is een
ritueel van de vrijmetselaars een verschijnsel of een betekenis? En: is
jouw indeterminisme een verschijnsel of een betekenis?  Is een dode hond
een verschijnsel of een  betekenis? Is d66 een verschijnsel of een
betekenis?  Wat is het kenmerkende vefschil tussen een verschijnsel en
een betekenis, los van de wel of niet waarneembaarheid?

>  Anderen doen dat. Ik constateerde het laatste (op basis van hun deter-
>  ministisch/dwangmatig gedrag), ging op zoek naar wat er aan de hand is en
>  vond het eerste. Nu begrijp ik waarom het mis gaat - zelf baseer ik mij
>  immers op het indeterminisme.

Eigenlijk zie ik jou constant betekenis geven aan verschijnselen. Een
logo met een opgaande zon heeft een reeks betekenissen in jouw visie.
Een (in mijn ogen onschuldig) standbeeldje van een hondje ergens in een
part is meteen een onderdeel van een wereldomspannend verschijnsel.
Psychosynhese is een helse, duivelse kunst: dat is een betekenis die JIJ
eraan geeft. Nogmaals, ik geloof dat je nogal tegen en met jezelf aan
het worstelen bent, beste Marc.

>  Er is meer hoor, er zit heel veel in de mythologie rond Herakles. Vooral
>  in z'n dood (hij pleegde euthanasie op de brandstapel, was de Mens die
>  God werd, trouwde met Godin Hebe/Juventas van de Eeuwige Jeugd - komen
>  de JD zowaar even langs).

Dat laatste is puur betekenis.

>  Herakles was de eerste Vrijmetselaar, lijkt
>  mij,

"Lijkt mij", weer pure speculatie, pure betekenis. Alles wat je zegt is
onwaarneembaar, van dode hond tot heracles, van geel tot JD. Geloof me,
je bent je eigen bestrijder.

> een soort Jezus-figuur. Misschien zijn de Zuilen van Solomon wel
>  stiekem de Zuilen van Herakles (ook al weer uit diens Tiende Werk).

Misschien wel, misschien niet, msschien is er leven op Mars en misschien
smelt de ijskap deze zomer. Wie weet?

>  Henk Elegeert <hmje at HOME.NL>,

>  Ja, zoiets. [Afgezien van dat ik er nooit aan heb meegedaan.] Gewoon
>  nieuwsgierigheid... Dat ik iets vreselijks zou vinden, wist ik ook niet.

Mijn betekenis: je bent er doodsbang voor, Marc. Doodsbang voor het
onwaarneembare. Doodsbang voor werelden die je niet met
waarnemingsinstrumenten kan controleren, in aart brengen, uiteenrafelen.
Geeft niets, we leven op een aarde met miljarden doodsbange mensen. Het
mysterie van Leven & Dood ís ook een angstwekkend raadsel.

>  Ik had het mogelijk behoren te weten omdat m'n nieuwsgierigheid gewekt
>  was door vreselijke zaken. Maar ja, wie denkt er op voorhand aan een raar
>  complot vanuit het duister ? Ik in elk geval niet...

Jij wel! Het hele complot van je is een bijeenbrengen van door jouw
waargenomen elementen in JOUW hoofd. Eigenlijk ben je psychosynthese aan
het bedrijven: je brengt allerlei betekenissen en verschijnselen bij
elkaar, die je links en rechts wegplukt uit tv programma's, websites en
Amsterdamse parken, en je smeedt ze vervolgens aaneen, brengt ze tot een
synthese, en noemt het een complot.

>  Het feit wil dat ik veel gehaald heb uit de TV-series 'The Prisoner' en
>  'Twin Peaks'.

Dat bedoel ik.

> De eerste had ik dus al in huis - maar ik had niets in
>  de gaten. Toen ik 'Twin Peaks' kocht, wist ik daarentegen op voorhand
>  wat me te wachten stond, dat ik voortdurend twee honden zou gaan zien
>  - en dat bleek inderdaad het geval. Terwijl men het beestje zelf nergens
>  ziet, komen ze om de havenklap - altijd met z'n tweeen - langs. Je ziet
>  het ook in de TV-serie 'Magnum PI' en in de 'James Bond'-films.

Daar ga je weer. Holywood spant samen tegen ons, het gewone volk?

>  En overal om je heen natuurlijk. Als je het maar begrijpt...
>
>  Waar ik me wel zorgen over maak: misschien is 'de democratie' zelf wel
>  een betekenis in plaats van een verschijnsel. Zoiets valt niet geheel
>  uit te sluiten.

Misschien is Marc Fluks wel een betekenis ipv een verschijnsel.
Misschien is Hein wel een betekenis. Misschien is de hele wereld wel één
betekenis, een Maya, een sluier van blindheid, waarachter de échte
werkelijkheid zich verbergt. Zoals Plato reeds zeide in zijn mooie
Grot-metafoor. Kijk niet naar de schaduwen op de wand van de grot, kijk
naar het Licht, naar de werkelijkheid die de schaduwen produceert.....

Zo is ie wel mooi weer op de zondagmorgen, halleluja,