Garmanbozia: Opnieuw plaatje van Dode Hond gevonden

Sun Jun 29 10:57:11 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder,
>Maar een verborgen werkelijkheid (een werkelijkheid die voor niet-
>ingewijden onzichtbaar is en die haar aard louter ontleent aan beteke-
>nissen die alleen aan 'verlichten' bekend zijn) bestaat echt niet. Een
>betekenis is immers niet intrinsiek. Die hangt af van degene die iets
>een betekenis *geeft*.

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>,
>Hoe weet je dat? Ben jij ooit verlicht geweest? Hoe weet je dan dat
>"verlichten" het fout hebben met hun waarnemingen?

 [Het aardige is dat ik volgens dit soort codes dus zelf verlicht zou
  zijn - zelfs een Boeddha omdat ik het op eigen kracht gevonden heb.
  En vervolgens weer een Jezus omdat ik het verborgene afwijs. Maar
  gelukkig is dit allemaal flauwekul - bof ik even.]

 We hebben het over twee verschillende dingen.
 1. Jij hebt het over iets dat niet zintuigelijk waargenomen is. Wat
    de een niet kan waarnemen, kan een ander mogelijk wel. Kleurenblinde
    vs. kleurenziende.
 2. Ik heb het over iets dat niet zintuigelijk waargenomen *kan* worden
    (vandaar dat gelovigen het hebben over 'derde ogen' en 'derde oren')
    omdat het gaat over betekenissen in plaats van over verschijnselen.

 Daarom geef ik zo af op deterministisch denken (dat gaat over betekenis-
 sen en niet over verschijnselen).

>Jij haalt de dode hond erbij, Sirius en je hele santekraam. Zo creeeer
>je je eigen schijnwereld. In de psychiatrie heet dit aan wanen lijden.

 Anderen doen dat. Ik constateerde het laatste (op basis van hun deter-
 ministisch/dwangmatig gedrag), ging op zoek naar wat er aan de hand is en
 vond het eerste. Nu begrijp ik waarom het mis gaat - zelf baseer ik mij
 immers op het indeterminisme.

 Er is meer hoor, er zit heel veel in de mythologie rond Herakles. Vooral
 in z'n dood (hij pleegde euthanasie op de brandstapel, was de Mens die
 God werd, trouwde met Godin Hebe/Juventas van de Eeuwige Jeugd - komen
 de JD zowaar even langs). Herakles was de eerste Vrijmetselaar, lijkt
 mij, een soort Jezus-figuur. Misschien zijn de Zuilen van Solomon wel
 stiekem de Zuilen van Herakles (ook al weer uit diens Tiende Werk).

 Henk Elegeert <hmje at HOME.NL>,
>Nee, Marc ontworstelt zich eraan.

 Ja, zoiets. [Afgezien van dat ik er nooit aan heb meegedaan.] Gewoon
 nieuwsgierigheid... Dat ik iets vreselijks zou vinden, wist ik ook niet.
 Ik had het mogelijk behoren te weten omdat m'n nieuwsgierigheid gewekt
 was door vreselijke zaken. Maar ja, wie denkt er op voorhand aan een raar
 complot vanuit het duister ? Ik in elk geval niet...

 Het feit wil dat ik veel gehaald heb uit de TV-series 'The Prisoner' en
 'Twin Peaks'. De eerste had ik dus al in huis - maar ik had niets in
 de gaten. Toen ik 'Twin Peaks' kocht, wist ik daarentegen op voorhand
 wat me te wachten stond, dat ik voortdurend twee honden zou gaan zien
 - en dat bleek inderdaad het geval. Terwijl men het beestje zelf nergens
 ziet, komen ze om de havenklap - altijd met z'n tweeen - langs. Je ziet
 het ook in de TV-serie 'Magnum PI' en in de 'James Bond'-films.

 En overal om je heen natuurlijk. Als je het maar begrijpt...

 Waar ik me wel zorgen over maak: misschien is 'de democratie' zelf wel
 een betekenis in plaats van een verschijnsel. Zoiets valt niet geheel
 uit te sluiten.