Bangerikken en machtswellustelingen

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Jun 18 11:21:29 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort schreef:

> Het trieste is dat Pechtold de stijl van Mierlo volledig afbreekt.
Klopt. En daarom is het het zo lachwekkend en triest tegelijk dat men
Pechtold  "de tweede Van Mierlo" noemt. Van Mierlo, die aan een
olijfboom plukkend voor zichzelf mompelt: "Dit is toch wel zeer
humaniserende arbeid. Hier word je méns van". Zoiets zelfreflectiefs,
liefs, bedachtzaams, ménselijks, is Pechtold totaal vreemd. Het is één
en al berekening en eigenbelang  bij deze man. IJdel gekoketteer,
hengelend, bijna smekend om applaus. Dé ziekte van vrijwel elke
politicus. Obsessieve hunkering naar aandacht. Iedereen om hem heen is
daaom een instrument. Een instrument dat moet bewonderen en bevestigen.
Ik heb dat van nabij meegemaakt bij de lijsttrekkersverzkiezingen. Naar
mijn idee is het een persoonlijkheidsstoornis. Maar wel een collectieve.
Ach ja, Fritz, er zijn mensen die het heerlijk vinden. Hem als Leider
aanbidden. Leiders hebben Volgelingen nodig, en vice versa. En dit
merkwaardige gezelschap  mensen heeft het nu voor het zeggen, en scoort
zowaar goed in de peilingen. Zegt veel over Nederland anno nu.
Dus is inderdaad de vraag gerechtvaardigd: is dit nog mijn partij? Die
vraag heb ik al eerder gesteld, ook wegens Pechtold, en de andere
bewindslieden toen, aangezien ze geen donder wensten te doen aan de
Irak-kwestie. In het kabinet heb ik Pechtold nooit over de
oorlogsmisdaden van Bush en de zijnen in Irak gehoord. Nu heeft hij er
de mond van vol. Nu Obama eraan komt, en de bakens verzet dienen te
worden. Dat soort gedrag maakt me misselijk, mar ik moet er ook om
lachen. Wat een karikatuur van de politiek.