Schaduwcommissie-Bakker presenteert rapport

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Jun 15 00:47:48 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Eindeloze discussies hebben we in die jaren gehad over de hoogte van het
BI en de financiering ervan. Mijn eigen conclusie was dit: als je NIET
de basisbhoeften laat bevredigen door het BI, dan moet je gaan kijken
wat iemand verdient en daar je uitkering op afstemmen. Wéér dat
onderscheid, weer die toetsen, wéér die bureaucratie, wéér die
ambtelijke kosten. Als iemand kan eten, drinken en elementair wonen van
een basisinkomen, dan is het voor mij prima. Daarbij: mensen kunnen zich
aaneensluiten en zo hun kosten te reduceren. Stel ik heb een BI en niets
anders, en jij ook, en we besluiten met nog zo'n paar gekken gezamenlijk
te gaan wonen, gezamenlijk in te kopen, gezamenlijk te koken, etc , dan
reduceren we onze woon/leefkosten aanzienlijk. Ik denk dat onder de
huidige omstandigheden een BI van 1000 euro genoeg zal zijn. Geen
vetpot, maar genoeg om van te (over)leven.