Schaduwcommissie-Bakker presenteert rapport

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Jun 15 00:25:57 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Antid Oto schreef:

> Ontslagbescherming moet je niet versoepelen. Heb ik al vaker gezegd.
> Je zou eerder moeten kijken naar ontslagbescherming aan de top en de
> torenhoge beloningen.
> Daar is sprake van scheefgroei. En waar oneigenlijk gebruik van gemaak
> wordt is de productiewijze en het eigendom van de produktiemiddelen en
> niet de ontslagbescherming.
> Maar ik kan me voorstellen dat jij met je mediation praktijk en
> bourgeois mentaliteit garen spint bij versoepeling van het
> ontslagrecht...
Ik spin nergens garen bij, ik help mensen met arbeidsconflicten. Als ik
garen wilde spinnen en lekker veel wilde verdienen was ik al twintig
jaar geleden advocaat geworden met een ondernemingsrechtpraktijk. Dus je
bazelt maar wat. En wat ik zie is dat er schrijnende dingen gebeuren
waarbij inderdaad werkgevers zich misdragen, er ook regelmatig sprake is
van bepaalde werknemers die misbruik maken van wettelijke voorzieningen.
Iemand die zich bijvoorbeeld  keer op keer ziek meldt, maar precies op
de termijn die ervoor staat weer "beter"s, om een maand later het
spelletje te herhalen. En de werkgever maar dokken, want misschien weet
je het niet, maar werkgevers betalen de werknemer geld uit terwijl die
ziek zijn. En als ze écht ziek zijn doen de meeste werkgevers dat met
plezier, maar er zitten ook verschrikkelijke profiteurs tussen die
vooral de MKB werkgevers tot faillissement kunnen brengen. Misschien dat
je je dat niet kunt voorstellen, met je proletarische bewustzijn, maar
ik zie het met mijn eigen ogen.