Schaduwcommissie-Bakker presenteert rapport

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Jun 15 00:18:33 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Martijn, reeds in 1986 pleitte ik in mijn eerste boek, "Een Groene
Kijk Op Politiek En Samenleving" (Markant, Nijmegen, 1986) voor een
basisinkomen. Het was een van de speerpunten van de Groenen, waarvan ik
later, in 1994, lijsttrekker werd. Het stond prominent in ons
verkiezingsprogramma ("Een Vitale Samenleving"). Weinig mensen namen het
serieus. Jammer, want je hebt gelijk, met een basisinkomen is in één
operatie een godganse uitkeringsbureaucratie te beëindigen. Je geeft
iedere ingezetene (je kan ook staatsburger zeggen) een geïndexeerd
basisinkomen vanaf 18 jaar, tot de dood. Een inkomen waarvan de
basisbehoeften van de mens zijn te bevredigen. Een onafhankelijk
instituut kan darvan de hoogte uitrekenen. Daar zit dus
studiefinanciering, bijstand, WIA, WW en AOW. Extra's (zoals ZW) zijn
particulier bij te verzekeren. In de verte lijkt het op ons huidige
zorgstelsel: één basisverzekering voor ieder, extra's bijverzekeren met
aparte arrangementen ("pakketten"). De belangrijkste tegenwerping
("onrealistisch") was altijd de financiering. Iemand rekende echter een
keer uit dat de bezuiniging op de uitkeringsmachine miljoenen, zo niet
miljarden bespaart. Want een basisinkomen wordt gewoonweg op ieders
rekening gestort, zonder aanziens des persoons. Dat kan een computer
doen, en al die ambtenaren kunnen gaan vissen. Ja maar, riepen de
PvdA-ers, dan beloon je ook nog de superrijken. Ja, inderdaad, ook de
miljonairs (zie www.miljonair.nl) krijgen het. Voor hen is het peanuts,
en een beetje miljonair laat het overmaken aan een goed doel....Juist
het onderscheid maken tussen wie wel en wie niet maakt de
uitkeringsfabriek zo onhandelbaar en zo duur. Kijk maar eens naar de
vroegere WAO, of naar het huidige WIA-systeem,  qua bureaucratie ook
niet mals.
Het basisinkomen is enerzijds egalitair, want het behandelt ieder als
gelijke, anderzijds liberaal, want het bevrijdt mensen uit
loonslavernij, en maakt van werken een *vrije* keuze en geen (loon)
slavernij. Ik ben érg voor vrije keuze, net als bij
pensioengerechtigheid. Laat mensen zélf kiezen wanneer ze ophouden met
werken, of hoeveel langer ze willen doorwerken.  Elk besluit dat een
burger in dit kader neemt heeft heldere, calculeerbare consequenties.
Vrijzinniger kan het niet.....