Schaduwcommissie-Bakker presenteert rapport

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Jun 14 16:09:10 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Toch wel een recht op basisinkomen met de plicht van een basisbaan?

Hangt van de hoogte van dat basisinkomen af. Als het zo hoog is als de
huidige bijstand of meer, dan wel. Lijkt me een erg dure grap trouwens.
Als je het stelt op de helft van de huidige bijstand, dan gaan de mensen
vanzelf wel werken. Dan moet je er wel voor zorgen dat er werk is
natuurlijk, bijvoorbeeld door algemeen verbindende CAO's, minimumloon etc
af te schaffen zodat er voor zo weinig gewerkt kan worden dat er genoeg
banen zijn. Het startbedrag van het basisinkomen zorgt er dan voor dat je
toch tenminste aan het huidige minimumloon komt. Daar was ik toch al voor,
dus dat komt mooi uit.

Als ik dit in mijn vriendenkring bepleit, is men altijd bang dat mensen
dan gaan lopen niksen. Ik begrijp dat niet, want van 400 per maand kun je
toch niet leven. Ook zijn ze bang voor zwartwerkers, maar ik snap niet
waarom dat met een basisinkomen meer zou voorkomen dan nu.

> Voel nog steeds nog meer voor dat voorstel van jaren geleden
> van NB vele sociale-dienstdirecteuren, beetje D66-links:
> recht op (basis)uitkering mits voldoen aan plicht
> tot scholing en (deeltijd)werk
> en bovenal levensloop:
> recht op scholing gedurende het leven, vroeg of soms laat;
> opbouw van recht op betaald verlof zonder paternalisme,
> dus zelfbeschikking t.b.v. zwangerschap, scholing, sabatical, ...;
> opbouw pensioen tijdens werk danwel arbeidsongeschiktheid.

Ik heb liever het basisinkomen, maar dit vind ik zeker een stap in de
goede richting.