Garmanbozia: De Vuurtoren en het Kompas

Wed Jun 4 12:59:13 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL> over de 'oervragen',
>waarom ben ik op aarde, heeft het leven een zin, hoe moet ik *goed*
>leven, is er meer dan materie, wat moeten we met elkaar doen op deze
>planeet????, etc etc. (...) ook jij, in al je wijsheid, weet het
>antwoord niet op die vragen

 ...ik besef dat dergelijke vragen oneigenlijk zijn... het zijn deter-
 ministische vragen; het antwoord ligt reeds in de vraag besloten. Het
 gaat niet om de 'waarom'-vragen, het gaat om de 'hoe'-vragen.
 En grootse antwoorden bestaan domweg niet.

>in tegensteling tot jou wens ik me te beperken tot wat ik waarneem,
>of meen waar te nemen

 Maar naast die 'profane' werkelijkheid is er voor de holist ook een
 'obscure'. Wat men waarneemt, is *niet* datgene dat *bedoeld* wordt -
 doorgaans beseffen niet-ingewijden niet eens wat ze eigenlijk waar-
 nemen.

 Ik zag het eerst ook niet hoor. Maar nu wel. De ellende zit echt
 overal. Niet alleen in Geel D66. Kijk om je heen, en men ziet het.

 Het is zaak om, eenmaal beseffende wat er aan de hand is, te leren
 zich er weer voor af te sluiten. Want anders wordt men alsnog als
 degenen die hun obscure paaseieren misleidend verstoppen.

 Want dat is het vernaggelende: wie 'verlicht' wil worden, streeft
 naar holistische wijsheid; wie 'verlicht' wordt, is op slag z'n
 verstand kwijt. Z'n persoonlijkheid houdt op te bestaan, een ander
 heeft er bezit van genomen. Dat van die 'verlichting' betrof slechts
 een lokkertje: men was als een kind dat een snoepje van een pedofiel
 aanneemt. Die zogenaamde 'wijsheid' *bestaat helemaal niet*. Wie
 niet verlicht wil worden, maar wel bemerkt dat er iets raars aan de
 hand is en wil weten wat dat is, dreigt in *dezelfde val* te lopen.

 Wie de wereld echt wil begrijpen, bekwaamt zich in de analyse (maar
 ja, da's voor de meeste mensen niet weggelegd en duurt jaren).

 Marc Fluks, Amsterdam