Doorbraak in cannabis-onderzoek

Wed Jun 4 12:36:20 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Quoting Henk Elegeert <hmje at home.nl>:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Op 03-06-08 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks<fluks at combidom.com> het
> volgende geschreven:

> Kan ik me niet voorstellen. En de doorbraak komt met zoals het er nu
> naar uit ziet uit een eenzijdig onderzoek?  Maw: alle MRI-scans tot nu
> toe ten spijt waarop kennelijk al die 10% verschrompelingen tot nog
> toe over het hoofd werden gezien, komt het met één onderzoek tot een
> doorbraak?

Het is ook wel aardig om te kijken naar het effect van andere stoffen.
Fluks heeft het over een volumeafname van 10%.
Welnu, uit onderzoek van de Universiteit van Göttingen naar het effect
van alcoholgebruik  op de hippocampus bleek het volgende met betrekking
tot de grootte van de hippocampus:

* bij niet-drinkers is de hippocampus gemiddeld 3,85ml
* bij bierdrinkers gemiddeld 3,4ml (dus afname van meer dan 10%)
* bij gebruikers van sterke drank 2,9ml (oeps, meer dan 20% afname)

Bij wijndrinkers (waarschijnlijk oververtegenwoordigd onder D66-kiezers)
was de hippocampus het kleinst: 2,8ml.

Wie onder invloed van iets wil raken en toch de schade aan de
hippocampus wil beperken, kan zo beschouwd beter blowen dan drinken.

Het effect van alcohol op de amygdala is mij niet bekend, maar het
zou mij niet verbazen als dat ook sterker was dat het effect van
THC op de amygdala.

Erik vdMb