Obama heeft gewonnen, Obama gaat winnen

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Jun 4 12:30:27 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je mag te allen tijde op alles aanspreken, beste Marc. Maar ik ben Obama
niet. En ja, als hij er een puinhoop van maakt, en zijn beloften niet
houdt, dan pleng ik een traan in de nachtelijke uren, maar ik kan het
niet tegenhouden, uiteraard.
Wat ik wel besef is dat je, hoeveel visie en bezieling je ook hebt, als
Amerikaase president gebonden bent aan de loop der geschiedenis en aan
de continuïteit van de staatsmacht. Je kan niet alles in één grote
manoeuvre terugdraaien of wegdraaien. Politiek is geen tv toestel met
afstandsbediening.
Ik denk dat Obama de terugtrekking in Irak zal inzetten. Hij zal meer
dan Bush langs diplomatieke weg de spanningen met Iran aanpakken. Hij
zal kritischer staan tav Israel, maar de band met Israel niet weggooien.
Hij zal zich sterk op binnenlands herstel gaan richten. Want de
Amerikaan is, naar mijn ervaring, moe van de jarenlange teloorgang van
de Dream.