Garmanbozia: De Vuurtoren en het Kompas

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Jun 4 10:49:29 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks schreef:

>  Ja, waarom zijn mensen religieus ? Waarom zijn ze stiekem religieus (omdat
>  ze achter Satan aanlopen) ? Waarom plegen ze misdaden (omdat ze willen
>  reincarneren) ? Waarom willen ze reincarneren (omdat ze bang zijn voor de
>  dood) ? En passant vergaart men macht, organiseert zich vanuit het duister
>  en slaat in de echte wereld toe gelijk een slang. Verlichte mensen lijken
>  complete monsters.
>
>  Zoiets...?
Nee, Marc, niet zoiets.

Sinds de mensheid bestaat zoekt hij (zij) naar antwoorden op oervragen:
waarom ben ik op aarde, heeft het leven een zin, hoe moet ik *goed*
leven, is er meer dan materie, wat moeten we met elkaar doen op deze
planeet????, etc etc.

De antwoorden zijn divers, maar er zijn beginnen van antwoorden bij
diverse bronnen. Want ook jij, in al je wijsheid, weet het antwoord niet
op die vragen. Misschien vind je het onzin om meer te doen op aarde dan
eten, drinken, neuken, verkiezingen winnen en autorijden, maar er zijn
mensen die wèl iets meer willen. En die zoeken naar antwoorden, en
proberen te leven naar die antwoorden. Zo ook de vrijmetselaars. Die
hebben dus geen reet met Satan te maken. Wel met vóórchristelijk geloof
en pre-rationele filosofie. Je kan dat alllemaal verwerpen, zoals Herman
Philipse dat doet en principieel atheist is, of je kan het onderzoeken.
Maar wat jij doet is er een heel rare soep van brouwen. Zelf ken ik de
vrijmetselaars redelijk goed, ben er geen lid van, maar ik ken enkele
basisgedachten en ken de rituelen min of meer. Veel poespas is ook aan
mij niet besteed, maar ik moet echt voor hen opkomen als jij er een
soort Satanische sekte van wilt maken. Natuurlijk ben je vrij dat te
doen, vrijheid blijheid immers, maar besef wel dat je weinig overtuigend
overkomt.
Ook ik, met jou, vind het oppervlakkige, materialistische en goedkope
scoren van de JD en de vd Hammen weerzinwekkend. En je weet hoe ik me
erger aan de berekenende en egocenrische houding van onze partij-elite.
Maar in tegensteling tot jou wens ik me te beperken tot wat ik waarneem,
of meen waar te nemen, en koppel daar geen samenzweringstheorie aan
vast, tot aan Twin Peaks aan toe.
Ga gerust door hoor, maar ik vrees dat je weinigen zult overtuigen.. Je
bent af en toe akelig scherp, bijvoorbeeld bij Ayaan, en een aantal
andere onderwerpen. Ik vind het jammer dat je scherpte verdrinkt in je
gele moeras.