Obama heeft gewonnen, Obama gaat winnen

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Wed Jun 4 12:08:53 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein, ik hoop dat je gelijk krijgt en Obama inderdaad de volgende
president van de VS wordt. Maar, ik moet je waarschuwen. Ik proef in
de VS nog heel veel wantrouwen tegenover de democraten en Obama.

McCain heeft ook het profiel tussen de twee partijen in te staan,
zeker meer dan Obama, en dat zal hard uitgespeeld gaan worden.

Verder heeft Obama zeer weinig ervaring en dus kan hij ook met zeer
weinig tot geen resultaten van zijn beleid pochen. Hij moet het doen
met beloftes en daar is men in de VS vele malen sceptischer over dan
in overheidsminnend Nederland.

En dan de vrouwen, die zijn kwaad, letterlijk heel kwaad, dat ze de
kans is ontnomen door die populist om voor het eerst een vrouw in het
hoogste ambt te zien. En je weet hoe emotioneel dat kan zijn bij
feministen. Onderschat dat niet, die vrouwen wint Obama niet zomaar
even terug. Hij zal haar nu MOETEN vragen om vice-president te worden,
maar zelfs dan blijft het chagrijn over het eeuwige 'vrouw onder de
man' probleem bestaan.

En dan Irak. Ja, over de oorlog zijn velen kwaad, maar niet zozeer op
McCain, die zich vaker in een oppositionele rol heeft geplaatst dan
bijvoorbeeld Clinton. Daarbij, iedereen in de VS beseft zich dat het
kwaad reeds heeft plaatsgevonden. En men is er niet meteen van
overtuigd dat Obama een betere oplossing heeft voor de ontstane
problemen in Irak dan McCain.

Verder blijft het in de politiek altijd gemakkelijk om anderen te
ridiculiseren. Obama's alternatieve aanpak om met de traditionele
'vijanden' van de VS ('communisten' in Latijns Amerika,
Moslim-'terroristen' in het Midden-Oosten, etc) om tafel te gaan
zitten om elkaars wereldbeelden beter te begrijpen en tot oplossingen
te komen die voor alle partijen acceptabel zijn, is uiteraard
geweldig, maar de gemiddelde Amerikaan is decennia lang het
tegenovergestelde verteld door de politici en de media... Hoevelen
zullen Obama vertrouwen en hoevelen zullen uiteindelijk toch
terugvallen op bekende 'oplossingen'. McCain zal blijven hameren op
het feit dat dankzij de harde lijn van Bush er geen tweede 9/11 heeft
plaatsgevonden....

De overwinning zal voor de poort van de hel weggesleept moeten worden
door Obama in November. Het is niet onmogelijk, maar ik acht de kans
momenteel nog onder de 50%.

Groeten,
Mark Giebels