Obama heeft gewonnen, Obama gaat winnen

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Jun 4 10:25:18 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het is zover. Wat ik reeds maanden geleden voorspelde is nu realiteit
geworden. Obama heeft de nominatie op zak. We mogen blij zijn. We mogen
verdomde blij zijn.
Obama is de enige kandidaat die werkelijke het systeem wil veranderen.
Die de democratie serieus neemt. Die een eind wil maken aan het
ons-kent-ons lobby-systeem in Washington. Elke D66, élke échte liberaal
en democraat ter wereld, kan nu opveren.
Hillary was een beetje als het verworden D66: veel woorden, veel bluf,
tomeloze ambtie, ijdelheid, persoonlijk gewin, zichzelf op de voorgrond
persen, daaronder een machtbelust wezen dat vooral met zichzelf bezig
is. Iets dat ik bij de D66 leiders van de afgelopen periode in meer of
mindere mate ook heb waargenomen. Bij Obama gaat het andere dingen: om
zijn land, zijn medeburgers, de mensen die in de verdrukking zitten
en/of buitengesloten worden. Ik ben ervan overtuigd dat Obama daarin
integer is.

Met de opkomst van Obama wordt het tijd ook onze eigen partij die
grassroots-kracht en die oorspronkelijke bezieling terug te geven. Ik
vrees echter dat het lastig gaat worden gezien de machten aan de top van
de partij. Als je ziet hoe die in positie zijn gekomen, vooral een AP,
dat weet je al wat het de volgende jaren gaat worden: veel mooie
woorden, veel mooie schijn,  daaronder ikke en ikke en hard eigenbelang
en dus die Hilleryaanse tomeloze personlijke ambitie gekoppeld aan
ijdelheid. Zal wel succes hebben bij bepaalde lieden, neem ik aan. In
onze door en door vermateriaalseerde en cynisch geworeden
buitenkantmaatschappij hebben cynische en egeocentrische leiders meer
succes dan ooit. Dat zie je aan de kwaliteit van 2ekamerleden, aan
ljsttrekkers, aan mensen die in de spotlights staan.

Maar er komt verandering. Met Obama zullen idalen, visie, beieldheid en
oprechte veranderingsdrang hun plaats heroveren op het politiekie
toneel. Cynisme zal op de achtergrond raken, en er komt plaats voor
oprechte mensen. Misschien niet bij D66, maar ergens, ook in onze
Nederlandse politiek (die van alle Europese landen in mijn ogen het
meest is vervallen), zal een opkomst komen van nieuw elan. Wordt het de
SP? Groenlinks? Een nieuwe partij?

Een laatste woord van mijn vriend Obama:

Vandaag:

I'm about to take the stage in St. Paul and announce that we have won
the Democratic nomination for President of the United States.

It's been a long journey, and we should all pause to thank Hillary
Clinton, who made history in this campaign. Our party and our country
are better off because of her.

I want to make sure you understand what's ahead of us. Earlier tonight,
John McCain outlined a vision of America that's very different from ours
-- a vision that continues the disastrous policies of George W. Bush.

But this is our moment. This is our time. Our time to turn the page on
the policies of the past and bring new energy and new ideas to the
challenges we face. Our time to offer a new direction for the country we
love.

It's going to take hard work, but thanks to you and millions of other
donors and volunteers, no one has ever been more prepared for such a
challenge.

Thank you for everything you've done to get us here. Let's keep making
history.