Obama demands Europe send more troops to Afghanistan

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Jul 27 22:18:44 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 27 juli 2008 15:02 heeft Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl> het
volgende geschreven:

> Obama met een Servische nationalist vergelijken is obsceen. En ja, het ptariottisme in de VS is ongelooflijk, vooral voor ons weg-met-ons-land nederlanders. Maar het is de realiteit.

Het ging ´um natuurlijk om het patriottisme, Hein. En ik zou oppassen
de vergelijkking niet te maken,  reden: in beide gevallen gaat het om
verandering, en geen van beiden weten wat dan wat het teweeg brengt.

Change = Sterke veranderingen, hebben altijd en telkens weer opnieuw
geleid tot onderdrukkende systemen, en ook in dit geval hebben de
Amerikanen al laten zien dat ze er zomaar in mee kunnen lopen, zelfs
als het overduidelijke (Iraq) leugens zijn.

Om de schaamte over de eerder verkeerde beslissing (stemmen op Bush)
niet te hoeven aanschouwen loopt men nu achter een nieuwe leider aan?
Dus noch 9/11, noch de verkeerde keuze leiden kennelijk tot de
noodzakelijk bezinning bij het volk, en geeft men er -  tot overmaat
van ramp - de voorkeur aan de patriottisme kaart te spelen. Geen
bijster indrukwekkende aanwijzing in de goede richting.

Obama, wil nu al meer troops, en hij is nog niet eens President. Dat
is toch de realiteit !?!

"Meneer de president"
"
Mijnheer de president, welterusten.
Slaap maar lekker in je mooie witte huis.
Denk maar niet te veel aan al die verre kusten
waar uw jongens zitten, eenzaam, ver van thuis.
Denk vooral niet aan die zesenveertig doden,
die vergissing laatst met dat bombardement.
En vergeet het vierde van de tien geboden
die u als goed Christen zeker kent.

Denk maar niet aan al die frontsoldaten
eenzaam stervend in de verre tropennacht.
Laat die bleke pacifisten nu maar praten,
mijnheer de president, slaap zacht.

Droom maar van de overwinning en de zege,
droom maar van uw mooie vredesideaal
dat nog nooit door bloedig moorden is verkregen,
droom maar dat het u wel lukken zal dit maal.
Denk maar niet aan al die mensen die verrekken,
hoeveel vrouwen, hoeveel kinderen zijn vermoord.
Droom maar dat u aan het langste eind zult trekken
en geloof van al die tegenstand geen woord.

Bajonetten met bloedige gevesten
houden ver van hier op uw bevel de wacht
voor de glorie en de eer van het vrije westen.
Mijnheer de president, slaap zacht.

Schrik maar niet te erg wanneer u in uw dromen
al die schuldeloze slachtoffers ziet staan
die daarginds bij het gevecht zijn omgekomen
en u vragen hoe lang dit nog zo moet gaan.
En u zult toch ook zo langzaamaan wel weten
dat er mensen zijn die ziek zijn van geweld,
die het bloed en de ellende niet vergeten
en voor wie nog steeds een mensenleven telt.

Droom maar niet te veel van al die dode mensen,
droom maar fijn van overwinning en van macht.
Denk maar niet aan al die vredeswensen.
Mijnheer de president, slaap zacht.
"
De Heideroosjes ... ja ook: Boudewijn De Groot.
Maar dat was 1966 en ging over Vietnam.

> En we hebben maar twee kandidaten: Obama en McCain.
> Ik weet dat mensen op deze lijst van McCain houden.
> Voortzetting van de Bush jr. - lijn. Be My Guest. zou ik zeggen.

Meer toch?
En de beste heeft zich terug moeten trekken. Jammer, maar ook weer een
gevolg van het systeem, en erg ondemocratisch. Laat het volk nu toch
kiezen, maar nee ook daar moet alles wijken voor systemen die partijen
goed uitkomen.

> Ik loop hier met een Obama T-Shirt rond

`Change` of `Yes, we can` ? ;)

> (is trouwens Florida, niet California Henkie)

Ach, vergissing mijnerzijds.
Het was ook vroeg .. nog voor het eitje en de vifit ;)

Trouwens, was jij zo´n Flipper(serie) fan?
Is te zien in het Miami Seaquarium ...

 ... al staat mij ook een ander verhaal bij; ach, zie je,
http://oudnieuws.web-log.nl/oud_nieuws/2008/05/laatste-flipper.html

>  en ik krijg nogal wat reacties.

Leuk ...

> Boze reacties

Uhhh? Ze willen niet dat een Nederlander zo
openlijk steun geeft aan een van hun kandidaten? ;)

Maar, wat triggert nu hun boosheid, Hein ?
Wat is de oorzaak?

> en hartstochtelijke steun.

Laat me raden, Obama aanhangers.... ? :))
Of Ophra aanhangers? ;)

> Obama maakt heel wat los.

Vertel ...

> Maar in alle nuchterheid:
> Obama wil meer troepen naar Afganistan.

Ja,  en hij is (nog) geen President. Dat beloofd weining goeds, Hein.

> Ik ben geen voorstander van onze
> aanwezigheid daar, en die van de Amerikanen,

Het gaat inmiddels eerder over de war on drugs, maar daar hoor je hen
niet over. De puppies, en vooral de uitvoer van de drugs - nu
afganistan daarin de grootste is geworden (toeval of niet maar juist
door het westerse ingrijpen aldaar) - zijn nu kennelijk de grootste
zorg, maar zoals gezegd; daar hoor je hen niet over.

> maar heb er minder moeite
> mee dan bij de waanzinnige kruistocht tegen Iraq door Bush.

Verbaast me toch ... Jij was met name ook tegen het ingrijpen
in Afghanistan? Dat toch, vanwege de presedentwerking !!?

> Obama wil een eherstel van de band Europa - VS. Goed
> plan, maar dan moet Amerika eerst bewijzen terug te willen
> komen van de oorlogszuchtige blindheid van de neocons.

De Hoop Sheffer (vervroegd) weg bij de NAVO/NATO?

Maar hoezo, herstel? Europa is toch niet tegen Amerika?!!
Het is tegen de bullebak beleid van een Bush, meer niet toch?

Ik zie daar niets van, in tegendeel. Ook dit land schuift meer
en meer in die richting op. Wat is er nog Europees aan Europa?

> Obama wil versterking van de lokale economie: uitstekend.

Eens ..

> Amerika ziet er, zelfs hier in het welvarene Florida, soms
> uit als een oude vervallen fabriek. Je ziet overal tekenen
> van verwaarlozing, armoede,  achterstallig onderhoud.
> Lege fabrieken, gebouwen. Je ziet met je eigen ogen hoe
> de economie is ingestort.  Financiële crisis én de dure
> oorlog in Iraq zijn zeker debet.

Dat proces is al een tijdje gaande, zoals ik het begrijp.

> Graag zou ik weten waarom je Obama een volksmenner noemt.

Utopia, Hein. De meestal leiden veranderingen dan tot onderdrukking.
Ik zie geen aanwijzingen in een (goede) richting. Of beter, geen
veranderingen die gedragen worden, -  we weten zelfs niet eens wat er
gaat veranderen -, door de bevolking zelf. Ja, iets anders dan Bush,
fijn, maar wat dan en waarom.

Zoek eens naar de valkuilen van zo´n utipia. En, zou jij daar dan in
willen wonen dan? Wil jij wonen in een land dat gaat veranderen maar
waar geen richting in te ontdekken valt? Waarin kom je dan terecht?
Welke krachten maakt men los, en wat gaan die doen? Wie worden er
slachtoffer?

> Was Kennedy ook een volksmenner?

Ik was te jong om dat te kunnen beoordelen. Koude oorlog. Er was wel
duidelijker noodzaak aan verandering, bevrijding van de maffia
invloed, (stem)recht/burgerrechten voor iedereen, zie ook activisme:
Martin Luther King ...  ; he felt a responsibility towards change !!

´ ... I've seen the promised Land. I may not get there with you. But I
want you to know tonight,  that we, as a people, will get to the
promised land!´ En, iedereen wist waarover hij het had,  behalve dan
de aanslag op zijn leven.

Het systeem daar zelve lokt het ook nu min of meer uit. Meer partijen
zou meer inhoudelijke discussie op kunnen werpen en duidelijk kunnen
maken wat er dient te veranderen en vooral ook, waarom.

Wij kennen - als geen ander - het Balkenende geleuter, die
veranderingen doorvoert waar het volk andere veranderering wil.

> Churchill?

Van (ver) voor mijn tijd ... Voor zover ik het begreep: de juiste man
op de juiste plaats op het juiste moment. Overigens, was een van diens
´leerlingetjes´ (ben haar naam kwijt, en reeds overleden, meen ik)
niet verantwoordelijk voor de opmars van de Clinton´s, en vooral de
hoogte van Bill´s campagnekas?

> Zijn begaafde sperekers die een menigte kunnen begeesteren
> dáárom alleen al volksmenners?

Het gaat niet om hun kwaliteit, maar eerder op de onbepaalheid van de
begeestering. Ten tijde van Churchill was die begeestering en vooral
de richting van de gewenste verandering duidelijk.

>  Define volksmenners, please...

Een Obama die niet door heeft dat met name Gorbatsov de ´werelden´
weer bij elkaar gebracht heeft en niet de twee Duitslanden zelf.
Zonder diens duidelijke taal niet in te zullen grijpen (denk aan
Praag, eerder) zou de samenvoeging niet/nooit hebben kunnen
plaatsvinden.

Bovendien: als we niet oppassen krijgen we zelfs van hem een pluim in
de reet vanwege onze deelname in de ´coalitie of the willing´!! Zit ik
niet op te wachten.

Wat Hein, gaat (hij)/er nu veranderen?
'Change', 'Change' en 'Yes we can', gaan (inhoudelijk) nergens over.

Als je echt een keuze wilt kunnen maken zul je tenminste moeten weten
welke dat is !!
Waar heb je anders verkiezingen voor nodig?

Je vraag is dus eigenlijk onzin ... de (volks)menner is immers
duidelijk aan het werk, of die kwalificatie je nu bevalt of niet....

Henk Elegeert
(En, zoonlief al onder de indruk van Amerika?)