niks smaakt nog was Re: sexverbod (was Rookverbod)

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Jul 7 22:56:18 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2008/7/5, Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl>:
> Errug he ?  ;)

Verschrikkelijk, Fritz, maar het ligt allemaal (en enkel en alleen
nog) aan pavlov. ;)
Nu nog enkel pavlov uitroeien en alle problemen zijn (dan) uit de
wereld en utopia is in vervulling. ;)

>  Misschien lukt het sommige mensen inclusief niet-rokers niet meer
>  te genieten van elkaars samenzijn als voorheen.

De ´commercie´ bleek weer niet is staat de voorliggende problemen op
zich te nemen en ook daadwerkelijk adequaat op te lossen ....

>  In het buitenland blijken bijvoorbeeld niet-rrokers en matige rokers
>  (meer) te zijn gaan roken om prettiger buiten bij de rokers te zijn.

Dan kan een persoonlijke keuze zijn. In zijn algemeenheid zie ik de
horeca niet (meer) inspelen op de bestaande behoeften. Sterker, ik zie
het klimaat heel erg achteruit gaan, waarbij lokale overheden
handhaving en zgn. veiligheid als prioriteit stellen maar de totaal
geen oog hebben voor de belangen van de bezoekers en of onderneming,
en niet zelden ook hechten de ondernemers meer belang aan de
aandeelhouders dan hun klanten werkelijk iets te bieden.

Schaalvergroting ten koste van gezelligheid, en alle andere
kwaliteiten. Jongeren wordt eenheidsworst voorgezet en dienen zich te
gedragen als klanten, of ´face´ uitsluiting middels een verbod.

Wat moet men aan met al die maatregelen die de werkelijkheid verder verbloemen ?

Wat heb je aan een landelijke overheid die eigenzinnig haar
randvoorwaarden stelt, maar de problemen die daarbij ontstaan
gemakshalve doorschuift naar de lokale die daartoe onvoldoende is
uit-/toegerust?

>  Kennelijk is het net even anders in een café(-gedeelte) niet mee te roken
>  dan buiten met uitsluitend rokers gezellig mee te kletsen.
>
>  Maar erger schijnt de stank te zijn in ruimte waar gerookt werd.

Afschuwelijk ... idd.

>  De ventilatie en schoonmaak e.d. blijkt niet afgestemd
>  op het ontbreken van de tabaksgeur die zweet en drankstank maskeerde.

Geen normen gesteld en gehanteerd in het belang van de bezoekers/clientele ....

>  Met name in disco's wordt gemeld dat dat een probleem is.
>
>  Wel lullig dat pas na het uitbannen van rook,
>  ventilatie in Nederland op peil wordt gebracht, en schoonmaak.

Punt gemaakt.

>  Was dat maar veel eerder door professionale horeca gebeurt,

Hebben we dan die, Fritz? Maken die (op de belangrijke posten) geen
deel uit van de heersende lokale politieke kliek? Staan
belangenorganisaties niet zelf onder druk van hun algemeenbelang, dat
boven de deelbelangen van hun deelnemers? Zijn ze daarmee wel de echte
vertegenwoordigers in gesprekken en onderhandelingen met de (lokale)
overheid?

>  zoals in het buitenland dat bijna overal wel in orde was,
>  maar helaas is dat wereldje in kikkerland niet alleen ook een rokerswereld
>  maar bovenal hobbyistisch amateuristisch op elk deelgebied zoals
>  geluidsoverlast, indeling/loop- en staruimte, toilet en garderobe,
>  en meer algemeen houding en aandacht naar klanten, enz.

Eens Fritz. De meeste gelegenheden worden in daartoe ongeschikte
gebouwen gestopt. Andere nieuwe worden gebouwd naar evenbeeld van de
ongeschikte, met mogelijk iets meer mogelijkheden, maar de belangen
van de zaak staan evident meer op de voorgrond dan die van
(potentiele) clientele.

Wil een Jongeren Centrum de geluidsoverlast tot een minimum beperken
vindt die de lokale overheid als tegenstander op haar pad omdat die
dat niet langere belangrijk vinden (immers eigenaar van het bedoelde
pand). Diezelfde overheid die overgens zelf die die norm eerder ook
zelf had bepaald. Is het niet fantastisch? :(

Enfin, de ziekte van deze tijd. De (zwaar overgewaardeerde) belangen
van de aandeelhouder(s) !! Die vaak niet meer dan wat gebakken
(Enron?)lucht blijken te bezitten.

Henk Elegeert