Flip-flop: Obama wijzigt mogelijk Irak standpunt

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Sat Jul 5 16:09:42 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sat, Jul 5, 2008 at 4:56 AM, Fritz van Rikxoort
<fritz at rikxoort.demon.nl> wrote:
> Waar ik van baal is het abominabele niveau van verslaggeving hier.

Dat is een algemeen verschijnsel, wereldwijd. Ook in de VS is de
'mainstream media' van een abominabel laag niveau. En dat zie je
helaas ook in de verslaggeving over de presidentsverkiezingen. Alle
uitspraken, zelfs van personen die ver buiten de campagnes staan,
worden uit hun verband getrokken en opgeblazen tot nieuwsfeiten,
waardoor de echte nieuwsfeiten en verschillen in standpunten verborgen
blijven. Gevolg: de campagnes zijn continue bezig met extreem op hun
eigen woorden te passen en ieder woord van het andere kamp (en dat is
dus een hele brede groep) onder een microscoop te leggen en tot nieuws
te verheffen. FoxNews, maar ook CNBC, MSNBC en CNN doen er graag aan
mee, want blijkbaar is er grof geld mee te verdienen. Gelukkig heb je
hier ook C-Span en vele lokale radiostations die veel beter verslag
doen, maar uiteraard kijkt en luistert daar maar een kleine groep
naar. Alhoewel C-Span zo tussen de 3 en 5% kijkcijfers haalt, dus dat
is ook weer niet te verwaarlozen. En C-Span is echt heel goed. Veel
beter dan bv een Politiek24 in NL.

> Ik heb niet de tijd en andere interessen om als Mark
> die overzees uiteraard ook gwoond heeft
> rechtstreeks uitgebreid verslag uit de VS te volgen.

Kan ik me voorstellen. Overigens heb ik het afgelopen half jaar ook af
en aan in de VS gezeten voor werk, nu zelfs voor drie maanden aan één
stuk, dus ik zit al weer een tijdje dicht bij het vuur en spreek
dagelijks met Amerikanen. Mijn directe collega is bv een groot Hillary
fan. Met haar heb ik al vele discussies gevoerd. Zij is nog steeds
boos dat Hillary de kans ontnomen is de eerste vrouwelijke president
te worden. Dit gevoel is heel sterk bij vele, met name, vrouwen in de
VS. Zo sterk zelfs dat ze overweegt op McCain te gaan stemmen. IMHO,
vooral omdat ze Obama verwijt Hillary verslagen te hebben.

> Ik heb geen voorkeur voor een van hen zoals sommigen,
> en hoop alleen dat de fouten in de procedures zoals in Florida
> en de soms scherpe botdingen tussen beide democraten
> een verenigde aanval van democrats in de VS niet hinderen.

De Clintons en Obamas lijken nu echt de wapens neergelegd te hebben.
Bill sputtert nog wat tegen, maar mijn gok is dat dat ook niet lang
meer duurt.

Of Obama de verkiezingen gaat winnen, daar ben ik echter nog helemaal
niet gerust op, zoals ik op deze lijst al meerdere keren heb
aangegeven. Er is erg veel enthousiasme voor, maar ook erg veel
weerstand tegen, de beweging van Obama. De gemiddelde conservatieve
Amerikaan denkt (echt) dat Obama's buitenlandse politiek de positie
van de VS in de wereld zal verslechteren omdat men de VS als zwak zal
gaan beschouwen. Die hebben echt nog niet door wat een schade de
buitenlandse politiek van Bush heeft opgeleverd. En logisch ook, want
alles wat goed is bestrijdt alles wat kwaad is in de wereld, zo wordt
ze verteld. En dat horen ze zowel van Democrats als van Republicans,
en als die twee groepen het eens is, dan is dat voor de gemiddelde
Amerikaan de waarheid.

Verder hebben er velen veel te verliezen als Obama president wordt en
zijn 'change' waar kan maken. En *dat* ziet wel weer iedereen. Zowel
liberals als conservatives zijn het erover eens dat Obama groot gevaar
loopt. Er staat simpelweg teveel op het spel en de haat tegen vooral
progressieve African-Americans is ook nog lang niet overal verdwenen.

Gisteren 'the 4th' gevierd hier in de VS, en dat is toch altijd weer
een mooi feest. Overal BBQ lucht, open vriendelijke mensen, wat fire
fighters toejuichen en 's-avonds onder de klanken van de star-spangled
banner en 'proud to be an American' naar vuurwerk kijken. Overal
overgewicht Amerikanen die gallons cola en hamburgers naar binnen
werken, terwijl de politie controleert op flesjes bier. Vuurwapens
zijn prima, maar vuurwerk in bezit hebben niet. Desondanks zie je
nooit wapens en vliegt het vuurwerk overal in de heuvels van de
Seattle area de lucht in. Mexicanen, African-Americans, Indiers en
blanken, iedereen loopt door elkaar heen in het park, kinderen spelen
met elkaar, maar je ziet bijna geen multiculturele groepjes.

Ook dat is het Amerika, waar Obama president van wil worden. Een
prachtig land met z'n eigenaardigheden zoals ieder ander land.

Groeten,
Mark Giebels